Terug naar overzicht

Management & Strategie

Tien trends in Typografie

Typografie neemt in omvang toe en wordt brutaler en dominanter dan ooit. In veel grafische ontwerpen positioneert typografie zich zelfs als het nieuwe aandacht trekkende creatieve middel. Dat is te lezen in een trend-artikel in de komende editie van vakblad PRINTmatters. Hier volgt een voorproefje.  

  • 8 jul 2019

Damir Kostanjski is grafisch vormgever en eigenaar van ontwerpbureau ArtNU. Hij houdt diverse vakmedia bij en schrijft voor PRINTmatters artikelen over grafische vormgeving. We noemen alvast kort vier van de tien typografietrends die hij in het magazine omschrijft én ook steeds illustreert.

Schreefletters helemaal terug
Nadat de laatste jaren schreefloze letters domineerden, zijn schreefletters weer in opkomst. Vooral binnen eenvoudige ontwerpen kunnen deze letters ruimtes elegant vullen. Een mooi voorbeeld van schreefletters zijn de teksten en koppen in Vogue. Overigens zijn de rubrieksaanduidingen in dit iconische tijdschrift juist schreefloos, wat ze meteen herkenbaar maakt.   

Handschriftlettertypen
Steeds meer verschillende typen handletters worden gebruikt door merken die hun publiek daarmee een persoonlijke identiteit willen overbrengen. Specialist Ulrike Rausch wordt in PRINTmatters aangehaald; zij legt uit hoe je handletters optimaal kunt toepassen.


LiebeDoris: een door Ulrike Rausch ontworpen handletter die wordt gebruikt in een KFC-campagne. 

Vervormde letters
Misschien als een reactie op verstikkende typografische regels en conventies, wordt de deformatieve look steeds vaker omarmd: lettertypen met kleine “fouten” of vervormingen die de klassieke typografische principes ondermijnen. Het levert unieke en aantrekkelijke vormen op, mits subtiel toegepast.
Gekleurde letters
Kleur kan visueel belang toevoegen en de nadruk leggen op woorden. Ontwerpers gebruiken in toenemende mate heldere kleurentypografie met minimalistische stijlen.  

Meer weten?
Wilt u alles weten over de tien trends in typografie die in de komende PRINTmatters uit de doeken worden gedaan, maar bent u nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op PRINTmatters en u ontvangt voortaan acht keer per jaar het fraaie magazine. Naast trendartikelen en interviews krijgt u dan ook elke twee weken toegang tot een online workshop over handige nieuwe designtools; stap voor stap wordt daarin uitgelegd hoe deze te gebruiken.