Terug naar overzicht

Print

Voorzichtig herstel grafimediabranche in 2018

Drukkerijen, verpakkingsfabrikanten en andere bedrijven in de grafimediabranche zagen vorig jaar hun omzet teruglopen, maar wisten hun prijzen te verhogen en de winst op peil te houden. Ook de vraag naar personeel groeit, volgens de nieuwe editie van Grafimedia in cijfers, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche.

  • 27 jun 2019

Uit het persbericht
De totale omzet in de grafimediabranche loopt al jaren terug, met name door de daling van binnenlandse bestedingen aan drukwerk. In 2018 boekte de branche een omzet van een krappe 3,4 miljard euro. Dat is 100 miljoen euro minder dan het jaar ervoor.

 Prijzen in de lift, winstmarge op peil

Toch zijn er ook volop lichtpuntjes. Zo slaagden grafimediabedrijven er voor het eerst in jaren in om de verkoopprijzen te verhogen. Dat gebeurde gemiddeld met 2,36 procent. Het verhogen van de prijzen is nodig omdat drukkerijen en verpakkingsbedrijven zelf geconfronteerd werden met hogere inkoopprijzen van papier en karton. Een deel van de bedrijven wist in 2018 verdere efficiencywinst te boeken in de productie. Hierdoor bleven de brutowinstmarge (5,1%) en nettowinstmarge (3,4%) vorig jaar op peil.

Minder faillissementen, lagere werkloosheid

De stabilisering van de bedrijfsresultaten droeg bij aan een verdere afname van het aantal faillissementen. In 2018 sloten slechts 21 grafische bedrijven noodgedwongen hun deuren, tegenover 34 in 2017 en gemiddeld 100 in de crisisjaren. Ook het aantal gedwongen ontslagen nam fors af, net als de werkloosheid. Die daalde van 9,8 naar 7,1 procent.

Door vergrijzing groeit vraag naar personeel

Daarbij speelt de vergrijzing in de branche een belangrijke rol. De gemiddelde leeftijd van grafici ligt inmiddels op 48 jaar, de komende jaren gaat een grote groep ervaren drukkers en andere grafici met pensioen. Werkloze grafici vinden hierdoor relatief makkelijk een nieuwe baan op dit moment. Begin 2019 stonden er nog ruim 400 vacatures open in de branche. Werkgevers zijn vooral op zoek naar nabewerkers.

Jongeren verleiden tot een grafische loopbaan

Een belangrijke uitdaging voor veel grafimediabedrijven is dan ook om jongeren te verleiden om te kiezen voor een grafische carrière. “Print biedt volop kansen en uitdagingen. Grafimediabedrijven bieden technisch werk met hoogwaardige machines en innovatieve technologieën. En met het oog op de sterke vergrijzing in de branche ben je bijna automatisch verzekerd van werk als je voor print kiest”, zegt Richard Leloux, algemeen directeur van A&O Fonds Grafimediabranche. “Dat verhaal moeten we met z’n allen vertellen, het liefst al voordat vacatures in je bedrijf ontstaan en richting nieuwe doelgroepen. Op dit moment volgen ruim 10.000 jongeren een mbo-opleiding op het gebied van vormgeving of dtp en slechts 27 jongeren een opleiding tot drukker en nabewerker. Daarin is meer balans nodig.”

Werken aan instroom met leerwerktrajecten

Om bij te dragen aan de instroom van medewerkers heeft opleider GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche een BBL-opleiding opgezet, gericht op mensen die liever in de praktijk leren. Via het leerwerktraject worden jongeren, ww’ers en zij-instromers opgeleid tot grafisch operator op mbo-niveau 2. Onlangs hebben de eerste operators hun opleiding afgerond. Bedrijven kunnen zelf kandidaten aandragen voor de opleiding of via een matchingstraject gekoppeld worden aan jongeren en zij-instromers die via een wervingscampagne geïnteresseerd zijn voor een loopbaan in de grafische industrie.

Klik hier voor het complete rapport