Terug naar overzicht

Management & Strategie

Print als antigif tegen de fraudewereld van het digitale adverteren

Terwijl de omzet uit papieren magazines blijft dalen, leest 83% van de Nederlanders een magazine liever van papier dan digitaal. Dat blijkt uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van de Magazine Media Associatie. Tijdens het event Big Mag in Amsterdam werden de resultaten bekend gemaakt. In een andere lezing gaf Juan Señor een ontluisterend beeld van het digitale display adverteren. In deze derde fraudemarkt ter wereld gaat jaarlijks 44 miljard euro om. Hij liet een video zien van de clickfarms die zorgen voor nepverkeer richting websites.

  • 13 jun 2019

Tijdens het event “Big Mag”, dat de Magazine Media Associatie 13 juni organiseerde in het BIM-huis in Amsterdam, oordeelde key note spreker Juan Señor (zie foto) snoeihard over de wereld achter de digitale display advertenties: met name de bannerruimte die via open advertentienetwerken wordt verhandeld. Señor is partner bij het Londense Innovation Media Consulting. Hij doorkruist constant de wereld en spot zodoende trends in publishing, die hij bundelt in jaaruitgaven als het Innovation in Magazine Media World Report.

Hij liet een video zien van een kantoorpand dat uitpuilt van de 24/7 automatisch bediende mobiele telefoons: ‘Ik heb in meerdere landen dergelijke click farms bezocht die nepverkeer genereren naar websites en banners. Adverteerders gooien zeker 44 miljard euro weg aan fake traffic. Partijen die actief zijn in de wereld van programmatic advertising - sorry dat ik het moet zeggen -,  maar ze deugen allemaal niet. En de Facebooks van deze wereld weten dat maar al te goed. Maar ze verdienen er teveel geld aan om er iets aan te willen doen.’

Papieren advertenties minder storend en meer opvallend
Bots kunnen gelukkig niet denken, maar ook de digitale display advertenties die wel mensen van vlees en bloed bereiken, worden vaak als storend ervaren; vandaar het succes van adblockers. Vergelijk dat eens met papieren magazines: uit het genoemde onderzoek van Blauw Research blijkt dat advertentiepagina’s door 84% van de respondenten wordt beschouwd als “behorend tot de inhoud van print magazines”. Met print val je als adverteerder bovendien op, daar waar digitale display advertenties ondersneeuwen in een bombardement aan informatie.

Uit het onderzoek in opdracht van de Magazine Media Associatie - weliswaar de slager die het eigen vlees laat onderzoeken - blijkt verder het volgende: 82% van de ondervraagden ziet papieren magazines als een bron van rust in tijden van drukte, 79% voelt zich “in control” tijdens het lezen ervan, en 77% heeft volledige focus op de inhoud. Papieren magazines worden ervaren als een puur “me-moment”, zo stelt het onderzoek.

Online ondersteunt Print
Dit betekent niet dat de respondenten weinig met online hebben. 57% volgt minimaal één keer per week de website of app van een magazinemerk en 49% volgt minimaal eens per week social media kanalen van zo’n merk. Het ultieme bewijs voor de kracht en status van papieren magazines komt misschien wel uit ongedachte hoek: geplaagd door de constante stroom berichten over nepnieuws op haar platform, besloot het digitaal almachtige Facebook in 2018 om een dik, luxe papieren magazine uit te brengen, onder meer verkrijgbaar op vliegvelden: GROW. Dit om de trustworthyness enigszins te herstellen. Overigens zijn er ook steeds meer zuiver online begonnen mediamerken die hun digitale succes bezegelen met het uitgeven van een o zo tastbaar printproduct.