Terug naar overzicht

Management & Strategie

Willen mensen betalen voor de HAH-krant? Dat vraagt BDUmedia zich af

Zijn consumenten bereid te betalen voor de, tot nu toe gratis, huis-aan-huis-kranten? Dat is een vraag waar BDU graag antwoord op wil. Inkomsten uit advertenties dekken de lading niet meer, mede doordat papier- en bezorgkosten stijgen.

  • 23 mei 2019

Uitgeverij BDUmedia start voor enkele huis-aan-huis-kranten een 'vriendenactie', om lezers te vragen een titel eenmalig of maandelijks financieel te steunen, meldt Villamedia dat weer citeert uit de Culemborgse Courant. Volgens BDUmedia is het niet langer mogelijk om de gratis uitgaven enkel uit advertenties overeind te houden.

‘In tegenstelling tot nieuwsmedia als lokale en regionale omroepen krijgen wij geen subsidie voor ons journalistieke werk,’ zegt hoofd content Norbert Witjes in de Culemborgse Courant, een van de hah-bladen voor wie een vriendenactie wordt georganiseerd.

Papier- en bezorgkosten stijgen, terwijl de inkomsten uit advertenties dalen, aldus de uitgever. ‘Groeiende online inkomsten kunnen dit helaas nog niet compenseren. Hierdoor staat de papieren krant onder druk. Tot nu toe konden we iedereen in de regio Culemborg gratis onafhankelijk nieuws aanbieden, maar dat model lijkt minder toekomstbestendig,’ aldus Witjes.

De Culemborgse Courant is niet de enige uitgave waar zo’n Vriendenactie voor wordt georganiseerd. BDUmedia lijkt betalingsbereidheid vooralsnog te testen met titels in de regio’s Betuwe en Klaverblad (Gorinchem en omstreken, red.).
Lees meer op villamedia.