Terug naar overzicht

Print

Belangrijkste bevindingen Benelux Online Print Event 2019

Het Benelux Online Print Event werd 9 mei in Antwerpen voor de tweede keer in zijn huidige vorm georganiseerd. PRINTmatters vroeg Jos Steutelings om zijn “key take aways”. Steutelings is directeur van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC), de organisator van het goed bezochte evenement.

  • 23 mei 2019

Hoogtepunten in de ogen van PRINTmatters van het laatste Benelux Online Print Event waren de lezingen van Bernd Zipper over de Online Print trends tot 2025 en het "niet-lullen-maar poetsen"-verhaal van sign-ondernemer Franky De Meyer over de pijlsnelle groei van ReclameOnline / Publi-FDM.

Positieve afdronk
Jos Steutelings, na afloop van het evenement: 'Online print is al lang zijn kinderjaren ontgroeid. Dat wil echter niet zeggen dat het onderwerp niet meer relevant is. Integendeel! Dat werd trouwens door de sprekers meer dan één keer bevestigd tijdens het #BOPE19 event. Eigenlijk is dit event het verlengde van het VIGC web-to-print project dat tussen 2015 en 2017 gepaard ging met zes kleinere events. Dit verklaart ook meteen waarom er een uitgebalanceerd programma met internationale sprekers kon worden samengesteld. We kunnen teruggrijpen op een uitgebreid netwerk van experts in het Online Print domein.' 

Acht key take aways
Steutelings antwoordde als volgt op de vraag wat hem inhoudelijk tijdens de lezingen het meest opviel: 

  1. 'Online Print Rocks. Vandaag vallen alle puzzelstukken samen. De technologie staat op een hoogtepunt en de klanten zijn vragende partij om steeds meer online te kopen. Retail e-commerce websites spelen hierbij een voortrekkersrol. De vraag is niet zozeer of maar eerder hoe snel de grafische sector met volle overtuiging zal gaan inzetten op online print.
  2. Als je naar sectorcijfers kijkt, dan kan je de trend van dalende oplages niet ontkennen. Maar er zijn ook heel veel kansen die de digitale disruptie ons biedt. Bedrijven die bereid zijn om in dit veranderingsproces mee te gaan en oplossingen te zoeken, zijn de winnaars van morgen.
  3. (Online) sales en marketing zijn key! Hierbij is segmentatie een belangrijk punt. De manier waarop je jouw doelpubliek (online) aanspreekt, is de sleutel tot succes. Dit moet trouwens in een omni-channel strategie worden bekeken waarbij mobiel een belangrijke conversiefactor is.


    De historie speelde van bovenaf ook een partijtje mee tijdens het Benelux Online Print Event 2019 in de Antwerpse ZOO 

  4. Het product op zich is niet het belangrijkst, maar de manier waarop je het verhaal rondom jouw product brengt is een groot verkoopargument. Hierbij kan personalisatie een belangrijke rol spelen omdat je op die manier heel diep in de leefwereld van een klant kan binnendringen.
  5. Moeten we niet allemaal meer ondernemers worden en minder drukwerkliefhebbers? Verschillende cases toonden aan dat succesverhalen in onze sector vaak worden geschreven door ondernemers die van buiten onze sector komen.
  6. Automatisering is absoluut een noodzaak om succesvol te zijn binnen de online print wereld. Maar is het nodig om alle taken tot in detail te gaan automatiseren? Soms is het beter om te kiezen voor flexibiliteit en dus niet om te gaan “overautomatiseren”.


    Dr. Michael Fries is CEO van de in Duitsland gevestigde Europese internetdrukker Online Printers. Veel is in zijn bedrijf geautomatiseerd, maar de "human touch" in de klantcommunicatie blijft wel degelijk ook belangrijk, zo stelde hij in Antwerpen. 

  7. Automatisering is niet alleen van toepassing op de productie. Er wordt juist ook steeds meer geautomatiseerd in het voortraject. Artificial Intelligence vindt dan ook steeds meer zijn weg bij - onder andere - de klantbediening en de orderopvolging. Grote spelers zijn hier nu al mee aan het experimenteren. Het zal niet lang duren voordat leveranciers met betaalbare en geïntegreerde oplossingen komen.
  8. Met slimme algoritmes in de prepress kan er enorm veel tijd en dus geld worden bespaard. Zeker in een gemengde omgeving (offset - digitaal) waarin oplages steeds kleiner worden is het belangrijk om menselijke handelingen tot een minimum te beperken. Slimme technologieën gebaseerd op Kunstmatige Intelligentie en Machine Learning zullen in de toekomst steeds meer worden ingezet in het voortraject.'

Brede internationale belangstelling
Steutelings voegt er namens het VIGC aan toe dat het in deze digitale wereld heel belangrijk is om ook af en toe fysiek te connecten. ‘Het netwerkgebeuren bij de VIGC-events is dan ook zeker één van de belangrijkere troeven. Dit jaar hadden we met 150 bezoekers - een stijging van 12% - een recordopkomst uit een diversiteit aan Europese landen. Ook de strategische partners volgen in dat succes. Maar liefst 32 partners hielpen mee om van dit event een succesverhaal te maken.’

Check de sfeerbeelden in de uitgebreide Foto Gallery!
PRINTmatters maakte een fotogalerij van dit evenement op de fotogenieke locatie die de Antwerpse ZOO natuurlijk is. Check de mensen, levende dieren en imposante skeletten! Scrol via de pijltjes aan beide zijden van een foto vooruit (rechts) of terug (links). Onderaan staan in de meeste gevallen bijschriften.