Terug naar overzicht

Bedrijven & Personen

Ook Utrecht wil JA/JA-sticker

De uitspraak over JA/JA-sticker-situatie rondom ongeadresseerd huis-aan-huisdrukwerk in Amsterdam is op 11 juni. Utrecht wacht de uitspraak niet af en gaat ook voor de omgedraaide verspreidmethode; alleen een folder in de bus als de consument een JA/JA-sticker op zijn bus plakt.

  • 16 mei 2019

11 Juni is een belangrijke dag voor KVGO, MailDB en Spotta. Zij vertegenwoordigen bedrijven die folders maken en verspreiden. De brancheverenigingen verzetten zich tegen het verbod van de gemeente Amsterdam op verspreiding van ongeadresseerd huis-aan-huis-drukwerk. Het lijkt alles of niets. Als de hoger beroepsrechter de gemeente gelijk geeft in de zaak over wel of geen rem op ongeadresseerd huis-aan-huis-drukwerk-verspreiding is dat een harde slag voor de bedrijven die zij vertegenwoordigen.

Kettingreactie
Een kettingreactie zal het gevolg zijn, want er zijn meer gemeenten die al aankondigden ook een rem te willen zetten op het verspreiden van ongeadresseerd huis-aan-huis-drukwerk. Rotterdam gaf dat aan, alleen wacht die gemeente de uitspraak van 11 juni af. Utrecht kondigde onlangs aan ook op het spoor van Amsterdam te zitten. Per 2020 mogen verspreiders geen ongeadresseerd drukwerk meer in de bus doen bij consumenten die geen JA/JA-sticker op hun bus hebben geplakt.

Onnodig papierafval
De JA/JA-sticker is het omgekeerde van het huidige systeem. Nu moeten bewoners met een NEE/NEE- of een NEE/JA-sticker op de brievenbus aangeven dat zij de post juist niet willen ontvangen. Net als in Amsterdam is het motief van de gemeente het tegengaan van verspilling. ‘We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat,’ zei wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie) eerder al. ‘Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.’ Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Ongelezen weggooien
Het voornemen wordt nog voorgelegd aan de gemeenteraad. Volgens duic.nl heeft Utrecht de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.