Terug naar overzicht

Management & Strategie

Flyeralarm adopteert Jaguar in ARTIS

Flyeralarm heeft een jaguar in ARTIS geadopteerd. 14 mei werd hierop het glas geheven in de Amsterdamse dierentuin. Daarnaast heeft de grote Europese internetdrukker een loyaliteitsprogramma ingesteld voor de Nederlandse markt. Internationaal verkoopdirecteur Lars Bo Haber Petersen: ‘Wij hoeven niet tussen landen te kiezen en focussen overal in Europa op groei, ook in Nederland.’

  • 16 mei 2019

Lars Bo Haber Petersen was voor de gelegenheid in Amsterdam aanwezig. Namens ARTIS was onder meer Ekelien Henderson - Siderius aanwezig. Zij is fondsenwerver en relatiebeheerder zakelijke markt. Bo Haber Petersen: ‘Deze jaguar maakt evenals bijvoorbeeld olifanten en leeuwen onderdeel uit van het ‘Gold Pakket’ dat ARTIS aan sponsoren aanbiedt. De gesloten overeenkomst heeft een standaard looptijd van een jaar, maar Flyeralarm heeft natuurlijk de intentie om deze samenwerking structureler te laten zijn.’


Lars Bo Haber Petersen (Flyeralarm) en Ekelien Henderson - Siderius (ARTIS) heffen voor het jaguarverblijf het glas op de adoptie van een bruin gevlekte jaguar door Flyeralarm

In ARTIS leven drie jaguars in een groot verblijf dat in 2016 gereed kwam. Een zwarte en twee bruin gevlekte. Namen hebben de dieren niet, want ARTIS wil dieren in hun waarde laten en niet vermenselijken, zo vertelde Henderson - Siderius. De dierentuin zoekt zelf veelvuldig de samenwerking met sponsoren, maar in dit geval kwam het initiatief van Flyeralarm zelf. Henderson - Siderius: ‘Daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee. ARTIS haalt met de kaartverkoop jaarlijks een stabiele 1,4 miljoen euro op. Wij zijn echter ook afhankelijk van subsidies en sponsoren om onze missie te kunnen volbrengen, namelijk het verbeteren van de leefomgeving van dieren, zowel in de vrije natuur als in onze dierentuin. De inkomsten uit subsidies dalen structureel, dus samenwerkingen met sponsors zijn voor ons heel belangrijk geworden. Dat geldt ook specifiek voor deze jaguar, die onderdeel is van een EAZA-fokprogramma. De welpen die twee jaguars in ons verblijf hopelijk zullen voortbrengen worden uitgezet in Noord-Argentinië.’


Even liet de geadopteerde jaguar in ARTIS zich 14 mei wat duidelijker zien; het officiële ARTIS-beeld bij de intro van dit artikel is van dezelfde jaguar

Lars Bo Haber Petersen legt uit waarom Flyeralarm dit sponsorship is aangegaan: ‘Flyeralarm heeft een groeiende hub in Amsterdam. Daarom wilden we kiezen voor een goed doel in deze stad. Als online drukker wilden we bovendien een doel kiezen dat brede publieke belangstelling geniet. Weinig is qua interessegebied zo breed geliefd als een dierentuin. We kozen vervolgens voor de adoptie van een jaguar omdat dit snelle en mooie dier goed aansluit op onze “In the Moment” slogan. Wij proberen onze dienstverlening altijd zo snel mogelijk verder te verbeteren en verbreden.’

Nieuw loyaliteitsprogramma
Gekoppeld aan de adoptie van een jaguar is een nieuw loyaliteitsprogramma van Flyeralarm. Dit houdt in dat je club member wordt voor 295 euro per jaar. Een deel van deze contributie gaat naar de adoptie van de jaguar in ARTIS. Er is in Nederland plaats voor maximaal duizend accounts op basis van het “Wie het eerst komt, die het eerst maalt”- principe. Uiteraard heeft Flyeralarm haar belangrijkste zakelijke klanten hiervoor als eerste uitgenodigd. In België heeft Flyeralarm overigens ook een dergelijk loyaliteitsprogramma, met plaats voor 500 accounts.
Als tegenprestatie krijgen club members permanent 15% korting op hun account. Bij gewenste support bij de inkoop van drukwerk geldt verder het recht op eerstelijns contact met een vaste accountmanager. Daarnaast krijgen deze leden twee vrijkaartjes voor ARTIS. Deze kaartjes koopt Flyeralarm overigens (groepsgewijs) in tegen gebruikelijke staffelkortingen.

Bo Haber Petersen verklaart: ‘Wij willen steeds hechtere banden aangaan met onze klanten. Het lid kunnen worden van onze club is in dat proces een volgende stap. Wij willen onze club members constant betrekken bij wat we doen en ontwikkelen; we willen hen ook allerlei nieuwe voordelen blijven geven, anders verwatert het.’ 

Standaardisatie en innovatie
PRINTmatters sprak nog even door met de Deen, die op zijn visitekaartje “Chief Sales Officer & International Business” heeft staan. Hij woont in Kopenhagen, reist permanent heel Europa door en vergadert wekelijks met het management van Flyeralarm in Würzburg. Wat zijn de speerpunten van Flyeralarm, dat met 2300 medewerkers 350 miljoen euro omzet genereert? ‘Wij streven constant naar standaardisatie en productinnovatie. We hebben nu 1,6 miljoen producten op onze website staan. Op dit moment innoveren we met een snelheid van honderd nieuwe producten per maand. Die aanwas willen we zo snel mogelijk naar meerdere honderden producten per maand brengen. Er is nog zoveel groeipotentieel.’

Flyeralarm focust op groei, ook in Nederland
De Nederlandse markt voor online drukken noemt Bo Haber Petersen ‘zeer competitief’, met partijen als Drukwerkdeal, Simian, Saxoprint, Helloprint en nu ook Print.com. Dat betekent allerminst dat Flyeralarm haar verdere groei zal focussen op Europese markten met minder concurrentie, bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje. ‘Ik wil niet arrogant klinken, maar feit is dat wij meer dan genoeg middelen hebben om op alle Europese landen te focussen. Wij hoeven helemaal niet te kiezen. Wij storten ons zeker ook nog meer op Nederland. Het personeelsbestand van onze lokale hub in Amsterdam zal ook verder worden uitgebreid.’