Terug naar overzicht

Premium artikel Print

Schokgolf in diepdruk leidt tot hoofdpijn bij uitgevers

Eerst was daar de sluiting van Helio Charleroi, al snel gevolgd door het einde van Roto Smeets Deventer. Wat moeten mediapartijen die tot nu toe in diepdruk lieten drukken doen nu de capaciteit voor deze massadruktechniek in één keer uit de Nederlandse en Belgische markt is verdwenen? Bij diepdruk blijven wordt duurder en bij weekbladen ook lastig qua planning. Bij massamedia is een overstap op offset rotatiedruk evenmin aanlokkelijk.

  • 14 mei 2019

Diepdruk is de meest efficiënte druktechniek voor gekleurde, omvangrijke media in hoge oplagen. Voor de niet-kenners: er wordt gewerkt met cilinders met een gegraveerde, koperen en daarna verchroomde huid (zie foto) die op het papier drukt. Iedere keer dat je drukt, moet je opnieuw graveren: een dure grap. Bij offset rotatiedruk wordt gewerkt met offsetplaten die belicht worden. Dit brengt met zich mee dat de opstartkosten voor diepdruk hoger liggen, waardoor deze druktechniek alleen zinvol is bij oplagen vanaf meerdere honderdduizenden. Daar komt een emotioneel kwaliteits-issue bij: de diepdruktechniek leidt tot een gladder bedrukt papier dan offset rotatiedruk. Sommige soms al heel lang bestaande mediamerken zweren daarom bij diepdruk.



‘Sluiting Deventer doet Sanoma zeker pijn’

Catalogi van Otto of Ikea, folders van winkelketens als Blokker, maar ook grote publiekstijdschriften: ze worden en werden allemaal in diepdruk gedrukt. Bel je de grote uitgever Sanoma, dan krijg je bij je vraag naar het effect van het wegvallen van Roto Smeets in Deventer een kluitje-in-het-riet antwoord, zo is de ervaring van sommige andere media die PRINTmatters sprak. Nee hoor, de bladen blijven ‘gewoon’ gedrukt worden. Ook na doorvragen blijven de antwoorden algemeen.  
PRINTmatters belde daarom eerst maar eens een anonieme, maar absolute insider voor een realistischer antwoord op de vraag wat de sluitingen van Roto Smeets in Weert (offset rotatie) en Deventer (diepdruk) voor Sanoma betekenen. ‘De sluiting van Weert zal weinig problemen opleveren. De sluiting van Deventer zal zeker pijn doen. Libelle en Donald Duck zijn nog echte diepdruktitels qua oplage. Veronica Magazine in mindere mate. Sanoma zal op zoek moeten naar een alternatief met een korte time-to-market. Met de sluiting van Helio Charleroi  blijven er niet veel alternatieven over: TSB of Prinovis, denk ik zo. Ze zijn in ieder geval duurder uit of moeten gedwongen over naar offset. Beide scenario’s zijn niet aanlokkelijk.’

Sanoma niet bereikbaar voor commentaar
Uiteraard belde PRINTmatters zelf Sanoma - voor de zekerheid - ook voor een reactie. Bij de telefooncentrale van dit grote mediabedrijf liepen onze pogingen om een persvoorlichter te spreken stuk. Er is één voorlichter en die bleek wegens een drukke agenda vandaag "moeilijk bereikbaar" voor commentaar. Deze voorlichter kon ook niet (later) rechtstreeks worden benaderd. Wellicht volgt later alsnog een reactie vanuit Sanoma, die dan aan dit artikel wordt toegevoegd.

Interview met marktspecialist Roel Baaima
PRINTmatters belde echter een tweede insider die het zojuist geschetste beeld 100% bevestigt. Roel Baaima is directeur-eigenaar van MSM Media en Benchpool in Hamburg en als zodanig internationaal actief als consultant in print procurement vraagstukken. In een uitgebreid interview geeft hij een nadere marktanalyse. 

Schets voor ons eens de vraag-aanbod situatie op het gebied van diepdruk 
‘In de afgelopen vijftien jaar is het diepdrukvolume in de Europese markt afgenomen van circa 5 naar 2 miljoen ton papier.

Registreer en lees 3 maanden elke maand 3 premium artikelen gratis.

Om dit artikel te kunnen lezen moet u zich registreren. Registreer nu en lees 3 maanden lang elke maand 3 premium artikelen naar keuze gratis!