Terug naar overzicht

Techniek & Materiaal

Nieuw: slimme wegwijzers voor slimme steden

Het zou maar zo kunnen dat onze binnensteden en grote evenementen over vijf jaar volhangen met slimme, met internet verbonden, bewegende informatie- en wegwijzers. Met dank aan fabrikant Charvet Media uit Lyon en de Belgische startup iArrow uit Oostende.

  • 26 apr 2019

In maart 2019 bezochten vijftien ondernemers uit de sign-branche Charvet Digital Media tijdens een FESPA-innovatiereis. Charvet Digital Media heeft zich volledig toegelegd op Digital Signage en genereert met minder dan vijftig medewerkers ruim tien miljoen euro omzet. Het bedrijf bedient 10.000 klanten met LED-schermen, waaronder Olympique Lyonnais.

Interessant voor de middenstand
Een veelbelovend en opmerkelijk product van dit Franse bedrijf is het in 2017 gepatenteerde iGirouette: de eerste digitale, met internet verbonden en roterende wegwijzer. Deze slimme Sign LED-displays kunnen bezoekers en bewoners van binnensteden, of bezoekers van grote gebouwen en evenementen locatie-gebaseerd bedienen met real time informatie: bijvoorbeeld over beschikbare parkeerplaatsen, museumexposities, of pakweg een reclame van een winkel die twintig jaar bestaat. Deze informatie kan vooraf worden geprogrammeerd via de software van de leverancier of via een digitale oplossing van een klant. Daarin wordt dan een link gelegd naar Open Data uit bijvoorbeeld parkeergarages, musea, culturele centra en winkels. 

Ook interactie met verzoeken vanuit je smartphone
Maar dat is nóg niet het hele verhaal: deze slimme informatie- en wegwijzers kunnen desgewenst ook gelinkt worden aan een eigen app van een stad of bijvoorbeeld een groot evenement. Elke mast met display heeft in dat geval een QR-code naar zo’n app. De passant kan in de gedownloade smartphone app voorkeurscategorieën selecteren zoals “verkeer”,  “shopping”, “musea”, “eten” of bijvoorbeeld “het weer”. Nadert hij een i-Girouette mast met slimme display, dan geeft deze precies aan waar hij naartoe kan en hoe lang de route duurt. De fraai vormgegeven digitale displays kunnen namelijk 360 graden roteren en draaien dus precies in de richting waar de klant heen moet. Worden in drukke winkelgebieden meerdere smartphoneverzoeken door meerdere gebruikers tegelijk gedaan, dan reageert de pijl met display volgens het “First-in, First-out”-principe.



Eerste ingebruikname in België, eerste gesprekken in Nederland 
‘Met name grotere winkelcentra vragen steeds meer om deze technologie’, meldde directeur Christophe Quatrini tijdens het bezoek van de Nederlandse sign-ondernemersdelegatie aan Charvet Digital Media. In Lyon is deze oplossing al operationeel. In België en Nederland heeft Charvet Digital Media de sales van iGirouette toevertrouwd aan de startup iArrow. Directeur Geert Simoen werd onlangs geïnterviewd in het Belgische sign-vakblad M&C. Hij stelde dat 'iGirouette goed aansluit bij de ambitie van veel steden om te evolueren naar smart cities, via een mix van informatietechnologie, open data en het internet der dingen, waardoor allerlei objecten via sensoren met het internet worden verbonden.’ 
In België installeerde iArrow in december 2018 de eerste toepassing van iGirouette in de Benelux, namelijk in de kustplaats Middelkerke (zie foto): de dubbelzijdige LED-displays tonen er informatie voor bewoners en bezoekers. De bovenste pijl toont stedelijke informatie over onder meer musea en toeristische activiteiten. Op de onderste pijl krijgen middenstanders de kans zichzelf te promoten. In dit geval gaat het om standaard informatie. Er is geen via de smartphone oproepbare informatie mogelijk, want Middelkerke beschikt niet over zoiets al een city-app. 

Aan PRINTmatters laat Simoen weten: ‘Momenteel staan er alleen palen in Middelkerke, maar het is onze ambitie om in de komende jaren in heel wat Belgische en Nederlandse binnensteden aanwezig te zijn. iGirouette is nog heel nieuw. Wij hopen aan het eind van 2019 vier of vijf klanten in Nederland en België te hebben geworven. Er lopen inmiddels diverse gesprekken. Zo zijn we momenteel via een Nederlandse consultant in gesprek met de gemeente Utrecht, maar dat is nog heel prematuur. Uiteraard luisteren we naar de behoeften en wensen die in elke stad leven, zodat we functies op maat in ons systeem kunnen integreren.’  

Technische informatie
De standaard iGirouette-oplossing van Charvet Digital Media omvat:

  • één mast met twee pijlen met dubbelzijdige sign led-kleurendisplays
  • de pijl is 1,01 meter breed bij 27,5 centimeter hoog
  • het LED-display in de pijl is 76,8 centimeter lang en 19,2 centimeter hoog
  • display resolutie: 128 x 32 pixels (Lengte x Hoogte)
  • gethermovormde kunststof pijlen en masten van geëxtrudeerd aluminium
  • opvallende mastkap van wit polycarbonaat
  • masthoogte: 3,74 meter, mastdiameter 14 centimeter
  • de onderste pijl bevindt zich op een hoogte van 2,56 meter
  • de software kan worden bediend via een draadloos modem (3G-netwerk) of via een Ethernetverbinding
  • installatie: op een vast of mobiel voetstuk
  • vereist basisinput voltage: 230 Vac

De richtingwijzers van iGirouette bij het Musée des Confluences in Lyon. Het museum is genoemd naar haar locatie, namelijk bij de samenvloeiing van de grote rivieren Rhône en Saône nabij het centrum van Lyon. In deze wolk van kristalglas, beton en staal bevinden zich twee miljoen objecten, verzameld tussen de 16e eeuw en nu, die het museum helpen met haar ambitie: het uitleggen van onze complexe wereld. Twee dinosaurusskeletten, die voor 80% compleet zijn, vormen het hoogtepunt van dit museum.