Terug naar overzicht

Management & Strategie

Audax koopt Marskramer

Audax Groep, onder meer uitgever van titels als Vriendin en eigenaar van boekwinkels als AKO, heeft huishoudspecialist De Marskramer overgenomen van Blokker Holding.

  • 24 apr 2019

Audax is actief in drie segmenten. Via media en communicatie bereikt het bedrijf bijna drie miljoen lezers per maand met elf eigen media, waaronder Vriendin, Weekend, Party en HP/De Tijd. Met logistiek en distributie van Betapress en Van Ditmar bereikt het bedrijf 5.500 verkooppunten in Nederland.

En in de retail heeft de onderneming zevenhonderd verkooppunten met AKO, The Read Shop, Plantage Inkooppartners, Vivánt en Tabaronde en nu dus ook winkels voor huishoudelijke artikelen en speelgoed. 

 

Huishoudelijke artikelen en speelgoed
Met de overname van franchise- en groothandelsorganisatie De Marskramer vergroot Audax het portfolio doordat er een grote onderneming met 92 winkels met huishoudelijke en speelgoed artikelen bijkomt. Kort na de aankondiging van de voorgenomen verkoop van Blokker en Big Bazar in november 2018 zijn gesprekken tussen partijen gestart over deze overname. De Marskramer is eigenaar van de franchiseformules Marskramer, Prima, Novy en Toys2Play – in totaal 92 winkels – en verzorgt groothandelsactiviteiten. Werknemers van De Marskramer treden in dienst van het Audax-concern.

Groter portfolio
Casper de Nooijer, ceo van Audax: Wij zijn trots dat we ons portfolio uitbreiden met de iconische, op huishoud- en speelgoed gerichte retailformules Marskramer, Prima, Novy en Toys2Play. De overname biedt grote voordelen op het gebied van logistiek, distributie en inkoopkracht. Dat komt uiteraard onze klanten ten goede. Met deze toevoeging verdichten we ons retailnetwerk en ontsluiten bovendien de productcategorieën speelgoed en huishoudelijke artikelen voor onze huidige 700 verkooppunten.’

Kleine zusje van Blokker
Michiel Witteveen, ceo van Blokker Holding: Door deze transactie krijgt groothandels- en franchiseorganisatie De Marskramer weer volop kans om verder te groeien binnen een gezond familiebedrijf. De formules van De Marskramer en Audax sluiten goed op elkaar aan. Met de verkoop van De Marskramer – ‘het kleine zusje van Blokker’ – kunnen wij ons focussen op Blokker en Big Bazar.’

Audax
Audax is een zakelijk platform voor logistieke retail en richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van printmedia en andere producten en diensten. Audax biedt zakelijke klanten bereik in Nederland en is met 800 fte’s in de hele keten actief. Via de eigen mediamerken bereikt Audax 2,9 miljoen lezers per week. Met verder 5.500 verkooppunten, waarvan 700 in eigen beheer, is Audax de partij om een product naar de markt te brengen: servicegericht en ondernemend.

De Marskramer
De Marskramer is een groothandels- en franchiseorganisatie. Marskramer telt franchiseformules onder de namen Marskramer (44), Prima (25), Novy (17) en Toys2Play (6). De groothandel levert voorts een geselecteerd assortiment huishoudartikelen en speelgoed aan circa 150 zelfstandige winkeliers in dorpen en wijken.