Terug naar overzicht

Print

LINDA: twee nieuwe uitgaven na inkrimping printportfolio

LINDA compenseert een recente inkrimping van het printportfolio met de lancering van twee nieuwe printextensies in 2019: LINDA.loves en LINDA.vakantieboek. Caren Wassink, directeur b2b bij Mood for Magazines, ging er kort op in tijdens een presentatie over LINDA tijdens het Senefelder Misset Seminar.

  • 17 apr 2019

11 april vond het Senefelder Misset Seminar plaats in de drukkerij van het gelijknamige bedrijf in Doetinchem. Vrijwel iedereen was toen nog onwetend van de faillissementsaanvraag die inmiddels voor onder meer dit bedrijf uit de Roto Smeets Group is aangevraagd. Oorzaak: de snel oplopende papierprijzen én een versneld krimpende vraag naar print.  
Ook het populaire mediamerk LINDA stopte per 2019 met de lijvige reguliere specials LINDA.wonen en LINDA.mode. Daarnaast werd het aantal edities van het vlaggenschip LINDA.magazine terugbracht van 13 naar 12. LINDA.loves en LINDA.vakantieboek bieden enige compensatie, wanneer we ernaar kijken vanuit de bril van grafisch Nederland. De pijlers “wonen” en “mode” keren enigszins terug als een belangrijk element in de LINDA.loves die 17 september uitkomt. Eerder beschreef Mood for Magazines deze uitgave als “een (bewaar)gids vol inspiratie, modereportages, interieurs, smakelijke gerechten, fotografie en tips”. Saillant: voor een full colour advertentiepagina in LINDA.loves (oplage: 85.000) wordt bijna 8.000 euro gevraagd. Vanaf 2020 komt LINDA.loves twee keer per jaar uit, mits de lancering natuurlijk een beetje succesvol verloopt.  

Tijdschriften omarmen het vakantieboek
Daarnaast wordt deze zomer dus LINDA.vakantieboek uitgegeven. Daarmee sluit Mood for Magazines aan bij een trend waarover Stefan Hutten, managing director van tijdschriftdistributeur Aldipress, eerder het volgende meldde: ‘Uitgevers zien omzetgroei in de zomer. Zij zien dat specials of vakantieboeken dan helemaal goed verkopen en proberen het dan zelf met een van hun tijdschriftmerken. Als dat succesvol is, dan lanceren ze het jaar erop het volgende tijdschriftmerk.’


Karen Wassink, b2b-directeur LINDA: 'LINDA Radio is mijn grote droom.'

LINDA op TV; straks ook Radio?
Nu John de Mol (Talpa Network) en Linda de Mol Mood for Magazines hebben overgenomen van Sanoma en Linda de Mol creatief directeur van Net5 is geworden, zal LINDA naast het online bewegende beeld op LINDA.nl nu ook “lineair gaan” op Net5. Op de vraag van dagvoorzitter Ronnie Overgoor deze tv-zender wordt omgedoopt in LINDA antwoordde Caren Wassink ‘dat je daar voorzichtig mee moet omgaan. Net5 is ook een sterk merk’. Eerder ontkenden Jildou van der Bijl (creatief directeur Net5 en eerder LINDA-hoofdredacteur) en Linda de Mol plannen voor deze naamverandering. TV-coryfee en oud omroepbaas Fons van Westerloo noemde het omdopen van Net5 in LINDA.tv juist een geniaal idee.  

Caren Wassink liet verder weten te hopen dat ook radio - in de vorm van online radio of DAB+ - wordt toegevoegd aan het crossmediale portfolio: ‘LINDA.radio is mijn grote droom.’

Innige samenwerking tussen redactie en commercie
Wassink praatte tijdens het Senefelder Misset Seminar ook over de omgang met de 250 zakelijke accounts van LINDA. ‘Wij hebben nu vier jaar LINDA.hetbureau, dat samen met zakelijke klanten als Hema en Perla vele campagnes heeft ontwikkeld. Wij praten helemaal niet over branded content. Content is gewoon content, en die moet leuk en goed zijn. Dan maakt het de lezers niets uit of er een zakelijke partij bij betrokken is. De redactie denkt ook volop mee over creatieve invalshoeken; laatst was ik nog met de hoofdredacteur op bezoek bij een klant om te brainstormen over een creatieve campagne.’
Overigens is LINDA.hetbureau ook onafhankelijk van het merk LINDA in te huren als creatief reclamebureau.

‘Eerst creativiteit, dan de data’
Eerder ging Wassink op Nederlands Medianieuws al dieper in op de samenwerking tussen LINDA als uitgeefmerk en een zakelijke klant. ‘Het zou geweldig zijn als onze eerste gesprekken met potentiële klanten wat minder gaan over data, over technologie en bereik. Je schiet dan meteen de onderhandeling in en je gaat dan heel snel weg van datgene waar het om gaat: het hogere doel van het maken van iets moois. Die data, technologie en bereik moeten dan vervolgens wel worden ingezet om dat doel te kunnen bereiken, maar wel graag in de juiste volgorde.’