Terug naar overzicht

Management & Strategie

Donald Duck gedijt op ritme van Print

In het tijdperk van de digitalisering doet de Donald Duck denken aan het dorpje uit Asterix en Obelix. Het businessmodel draait bij het grootste jongens- én mannenblad van Nederland als vanouds om het papieren weekblad en de papieren spin-offs. ‘Fix de basics en innoveer met mate’, was dan ook de stelling die marketingmanager Marjolijn Hoffmans uitwerkte in haar presentatie tijdens het Senefelder Misset Seminar.

  • 15 apr 2019

Vandaag - 15 april 2019 - werd bekend dat voor de bedrijven in de Roto Smeets Group surséance van betaling is aangevraagd. Daaronder bevindt zich Senefelder Misset. 12 april wees tijdens het Senefelder Misset Seminar niets in die richting. Ratelende offset drukmachines waren via hoge gordijnen afgeschermd van een met plastic palmbomen en andere tropische elementen versierde zaal. Zo’n tweehonderd mensen uit de uitgeefwereld kwamen bijeen om te luisteren naar presentaties onder de paraplu van het thema "Media in the Wild". Ironisch genoeg paste juist de eerste presentatie, over Donald Duck, nauwelijks bij dat thema. Of het nu gaat om de reguliere Donald Duck, vakantiealbums of bijvoorbeeld pocketboekjes: Donald Duck draait om Print, zoals het dat altijd heeft gedaan. Er staat dan ook veel op het spel: het weekblad heeft een betaalde oplage van 220.000 en een bereik van ruim 800.000. Donald Duck wordt overigens gedrukt bij Senefelder Misset in Doetinchem en wacht nu ongetwijfeld met spanning af hoe de situatie met het naderende faillissement van Roto Smeets Group evolueert. 

Een rustmoment
Natuurlijk, Donald Duck heeft een levendige website en een rijke social media presence.

Registreer en lees 3 maanden elke maand 3 artikelen gratis.

Om dit artikel te kunnen lezen moet u zich registreren. Registreer nu en lees 3 maanden lang elke maand 3 premium artikelen naar keuze gratis!