Terug naar overzicht

Techniek & Materiaal

Blingbling-editie PRINTmatters

Deze week valt bij de lezers de nieuwe PRINTmatters op de mat. Deze ruim 100 pagina’s tellende editie heeft een bijzondere digitaal gedrukte en digitaal veredelde cover: gepersonaliseerd en in zilverfolie. Deze blingbling-editie kwam tot stand door een samenwerking met kaartjesdrukker Colorspace en Konica Minolta.

  • 12 mrt 2019

Beide zijden van de cover zijn geprint op een AccurioPress C3080. Daarna is - deels gepersonaliseerde - veredeling aangebracht op de JETvarnish 3DS + Foil. Ook de Accurio kreeg specifieke data aangeleverd, waardoor elke ontvanger - los van de personalisering - via de afbeelding van een bijzonder telefoontje een uniek geprint en veredeld exemplaar in handen krijgt. Via die afbeelding is een print to web-ervaring mogelijk. Je scant de afbeelding met je mobiel en krijgt vervolgens een filmpje te zien.

Power of Print
PRINTmatters toont graag de innovatieve kracht van drukwerk; aan lezers die bij grafimediabedrijven werken, maar evengoed komt het blad in handen van ontwerpers, merkeigenaren en marketeers. Dit soort bijzonderheden maakt drukwerk zeer aantrekkelijk voor de ontvanger. Als afzender creëer je aandacht voor jouw product of dienst en daarmee begint de communicatie. 
De veredel-printer kent nog veel meer bijzondere kunstjes. In dit geval hebben onze vormgevers Anita Baljet en David van Eck een mooie Amerikaanse auto op de cover voorzien van in 3D reliëf geaccentueerde 3D chroom-elementen en is een bandenspoor zichtbaarpuur door uitsluitend het gebruik van 3D lak-textuur. De stevige kop van het artikel over een Britse uitgever die het businessmodel flink diversifieert luidt: ‘Dan ga je toch auto’s verkopen’. Ook deze is via print van zilverfolie gerealiseerd.

En zoals gezegd: deze blingbling-editie biedt ruim 100 pagina’s; allemaal printplezier. Met artikelen over print, zoals de transformatie van drukkerij Tromp die opschuift naar verpakkingsdruk. De lezer vindt ook het nodige over sign. Denk aan slimme folies in kantoorruimtes. Met die folies kan je glazen wanden met één druk op de knop een open of een gesloten structuur geven. Een uitgebreid verhaal over de Duitse beurs Heimtextil brengt veel over de mogelijkheden van print in interieur. Ook voor designers brengt deze editie weer veel waarde. Zo is er een trendverhaal over het groeiende gebruik van gradiënten, ofwel kleurverlopen. Ayumi Higuchi vertelt over haar voorkeur voor ruwe papiersoorten.

Veel plezier met deze waardevolle dikke ‘pil’. 

Nog geen abonnement?
Probeer het eens. Er zijn meerdere abonnementsopties. Mijn advies: neem vooral een compleet abonnement, inclusief print.

Met vriendelijke groet,

Robbert Delfos
Hoofdredacteur PRINTmatters