Terug naar overzicht

Verpakken

AGI van de Steeg bevestigt groei met nieuwe Heidelberg-pers

AGI van de Steeg, specialist in de productie van luxe verpakkingen, heeft 8 maart haar nieuwe Heidelberg Speedmaster XL 106 officieel in gebruik genomen. Voor de gelegenheid was onder meer Chief Technology Officer Stephan Plenz uit Duitsland naar Enschede overgekomen.

  • 11 mrt 2019

De standaardversie van de Heidelberg Speedmaster XL 106 kost 2,5 miljoen euro. De nieuwe  zeskleurenpers met dubbele laktoren waarmee Van de Steeg luxe verpakkingen voor onder meer de cosmetica-branche drukt kostte 3,2 miljoen euro. Het nieuwe raspaard vervangt twee drukpersen. Eén machine leeft voort in het Midden-Oosten, de andere zal nog het bedrijf verlaten.

Schematisch beeld van exact de nieuwe Heidelbergdrukpers van AGI van de Steeg  

Marktkentering
Tot 2014 focuste AGI van de Steeg, dat haar producten voor het overgrote deel in het buitenland afzet, op het ontwerp en de productie van CD- en DVD-hoezen. Daaronder bevinden zich veel grote namen, bijvoorbeeld de verpakking voor de James Bond 007-collectie, de Harry Potter-films en voor muziekcollecties van onder andere The Beatles. Toen deze markt razendsnel en grotendeels migreerde naar het digitale domein van de Amazons en Netflixen van deze wereld, beleefde het bedrijf een pijnlijke periode. Diverse reorganisaties leidden tot een decimering van het personeelsbestand. In 2012 werd de strategische beslissing genomen om te focussen op het drukken van luxe vouwkarton en massief kartonnen verpakkingen voor onder meer cosmetica en consumentenelektronica. Die keuze betaalde zich uit, want AGI van de Steeg laat sinds drie jaar voorzichtige omzetgroei en winst zien. Het personeelsbestand is ook weer gegroeid: van 70 naar 95 medewerkers. Inmiddels komt al zeventig procent van de omzet uit het vervaardigen van luxe verpakkingen. 

Een pluim voor het personeel
‘Deze machine hebben wij met zijn allen verdiend’, benadrukte directeur Hermen Nassette  tegenover het bij de drukpers verzamelde personeel. Hij meldde dat het bedrijf al in 2014 bezig was met een eerste marktoriëntatie op een nieuwe drukpers. Na een keuze in 2017 voor de Heidelberg Speedmaster XL 106 trapte de financier onverwacht op de rem. Nu AGI van de Steeg de weg naar boven heeft hervonden, is de financiering van de nieuwe drukpers door de Amerikaanse investeringsmaatschappij ATLAS alsnog rondgekomen. ‘Ik hoop hier over vier tot zes jaar weer te staan vanwege de ingebruikname van een tweede nieuwe Heidelberg drukpers’, zo besloot de directeur zijn speech.   

De Heidelberg Speedmaster XL 106 waarop AGI van de Steeg veel luxe verpakkingen bedrukt, na de officiële ingebruikname. Rechtsboven Heidelberg Chief Technology Officer Stephan Plenz, rechtsonder directeur Hermen Nassette van AGI van de Steeg.  

Nu ook focus op Nederlandse markt
AGI van de Steeg is een zelfstandig onderdeel van een Brits moederbedrijf en bewerkt sinds kort ook actief de Nederlandse markt voor luxe verpakkingen. Binnenkort komt de Nederlandstalige (én een Franstalige) versie van de website gereed, die tot nu toe alleen in het Engels en Duits beschikbaar was. Op 19 en 20 maart is AGI van de Steeg bovendien met een stand vertegenwoordigd op het nieuwe NL Packaging Event in de Rijtuigenloods in Amersfoort.

Lees meer!
In april verschijnt naar aanleiding van de ingebruikname van de nieuwe Heidelberg-drukpers een uitgebreider bedrijfsverhaal over AGI van de Steeg in de magazines “Verpakken” en “PRINTmatters”. Dan wordt onder meer ingegaan op de impact van de ingebruikname van zo’n hypermoderne drukpers op allerlei bedrijfsprocessen en afdelingen, waaronder prepress. Ook worden dan diverse verpakkingsproducten uitgelicht.