Terug naar overzicht

Management & Strategie

VGP stelt alternatief prijsstijging postzegel voor

De belangenvereniging van de grootste zakelijke postverzenders van Nederland, de VGP, presenteert vandaag een alternatief voorstel om een einde te maken aan de flinke prijsstijgingen van de postzegel. De VGP stelt dat met een generieke heffing op alle post, inclusief de zakelijke die het merendeel van het postvolume vormt, de universele postdienst (UPD) en voor iedereen betaalbaar blijven. Het consolideren van de postmarkt door het samenvoegen van de twee grootste netwerken is dan ook niet meer nodig.

  • 14 feb 2019

VGP-voorzitter Wim Ledder vreest dat het handhaven van de twee grootste landelijke netwerken zal leiden tot monopolietarieven. "Dat is slecht nieuws voor de grote zakelijke verzenders, maar ook voor de consument, aan wie die kosten worden doorberekend. Het monopolie dat ontstaat is tevens slecht voor de kwaliteit, de servicegerichtheid en de innovatiekracht van de postbezorging in Nederland." Daarnaast heerst er bij Ledder ook de angst dat de werkgelegenheid van duizenden postbezorgers in gevaar komt. "En dat juist op het moment dat dankzij kordaat ingrijpen van de staatssecretaris (Mona Keijzer, red.) meer dan tachtig procent van deze banen onder vast contract is gebracht en er een reëel uitzicht bestaat op structureel  behoud van werkgelegenheid in de transitie naar een bredere bezorgmarkt." Wat betreft de pakkettenmarkt zal een eventuele monopolie op de postmarkt negatieve effecten hebben. "Het nu al ongelijke speelveld van de bredere bezorgmarkt zal alleen nog maar ongelijker worden", aldus Ledder. 

De VGP introduceert de generieke heffing voor de hele postmarkt, inclusief de zakelijke markt die daar ruim 90% van uitmaakt. Omdat de totale postmarkt zo'n acht keer groter is dan de UPD, volstaat dan een bescheiden jaarlijkse opslag en behoren postzegelprijsstijgingen tot het verleden. De UPD is de in de wet vastgestelde basisvoorziening die beoogt het versturen en ontvangen van post voor particulieren en het midden- en kleinbedrijf te waarborgen tegen eerlijke prijzen. Afgelopen tien jaar is de consumentenprijs voor een postzegel verdubbeld en het einde van deze prijsstijgging lijkt nog niet in zicht. Daarmee komt de betaalbaarheid van deze universele postdienst verder onder druk.