Terug naar overzicht

Bedrijven & Personen

Tijdschrift LINDA. van Sanoma naar Talpa

De transfer van RTL-ster Linda de Mol naar Talpa van haar broer John is compleet. Talpa neemt namelijk voor een miljoenenbedrag ook het succesvolle magazine over van uitgever Sanoma.

  • 14 feb 2019

Maar liefst 40 miljoen euro gaat er gemoeid met de overgang van het blad van zus Linda naar het mediabedrijf van broer John. Per 1 maart worden de tijdschriften LINDA., LINDA.Meiden, LINDA.Man, LINDA.Wonen en L'HOMO niet meer door Sanoma uitgegeven. Met de overname wordt Talpa Network niet alleen eigenaar van LINDA., maar ook van Mood for Magazines, een dochteronderneming van Sanoma Uitgevers. 

'Sanoma bedanken'
In een reactie op NU.nl laat Linda de Mol weten: "Sanoma is altijd een goed huis geweest voor Mood for Magazines, zijn mensen en het merk LINDA..Mede door Sanoma heeft LINDA. zich kunnen ontwikkelen tot het mooie bedrijf dat het nu is. De mogelijkheden die Talpa Network nu biedt met samenwerkingen op zijn kanalen, zoals radio, online en vooral lineaire televisie, passen beter bij de groeiambities van het merk LINDA.. Ik wil Sanoma enorm bedanken voor de prettige samenwerking."

'Hart bij tv én print'
Linda de Mol zal, samen met creatief directeur van LINDA. Jildou van der Bijl, binnen Talpa Network de functie van creatief directeur van de vrouwenzender Net 5 vervullen. Het duo zal voor de zender programma's gaan ontwikkelen. “De combinatie Net5 en LINDA. is al jaren geleden vaker ter sprake gekomen. Het zijn twee vrouwenmerken die samen iets heel speciaals en goeds zouden kunnen opleveren. Maar ja, daar heb ik helemaal geen tijd voor, dacht ik er toen meteen achteraan, en Jildou ook niet. Maar toen gaf Jildou aan dat ze na bijna elf jaar hoofdredacteurschap heel graag iets nieuws zou willen gaan doen en dacht ik: dan is er nu wel misschien de mogelijkheid en de tijd om samen te kijken hoe we Net5 een LINDA.-sfeer kunnen gaan geven. Om het gevoel en sommige elementen uit het tijdschrift naar televisie te vertalen. Zo is het gekomen. In gesprekken met Talpa, immers de eigenaar van Net5, doemden ineens veel meer nieuwe mogelijkheden op. Daar kregen we beiden energie van: wat voor kansen geeft die combinatie niet? Dus nee echt, John heeft nooit gezegd dat hij LINDA. wil kopen, want hij weet hoe ik aan mijn onafhankelijkheid hecht. Ik heb gezegd: ‘Ik heb een idee, maar dat houdt denk ik in dat we LINDA. moeten kopen.’ Mijn hart ligt bij tv én print, dus ik word van de combinatie heel erg gelukkig”, aldus Linda de Mol op haar eigen site over haar overgang.