Terug naar overzicht

Management & Strategie

Etiket als reddingsboei voor Zalando

Waar drukwerk al niet goed voor is: een reuzen-etiket moet er voor zorgen dat Zalando-klanten minder misbruik maken van het gratis-terugstuur-systeem. Een flink aantal klanten bestelt kleding, draagt het een avond en stuurt het vervolgens weer terug als ‘ongebruikt’.

  • 24 jan 2019

Een opvallend groot etiket moet voorkomen dat mensen de kleren dragen en vervolgens alsnog terugsturen, meldt retaildetail. Retours zouden alleen nog worden aanvaard als het label er nog aan hangt. Het gratis terug kunnen sturen, is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van de grote e-commercepartijen. Het misbruik maken er van heeft al een naam; wardrobing. Grote e-commercespelers blijken laks als het gaat over de terugname van producten: om goodwill te creëren bij consumenten en nieuwe onlineshoppers te overtuigen van het gemak van webwinkels, blijken ze quasi alle geretourneerde producten probleemloos te aanvaarden en terug te betalen.

De oplossing lijkt in zicht: een reuze-label dat er ook bij terugzending nog aan moet zitten. Volgens bericht op retaildetail.be komt Zalando met een etiket van liefst 10 op 15 centimeter groot, waar in opvallende letters ‘do not remove this tag’ op staat. Het label waarschuwt vervolgens duidelijk dat items zonder de ‘tag’ niet ingewisseld kunnen worden. Om winst te kunnen maken, zal het retourpercentage van 50 procent echt een keer omlaag moeten. Een andere geopperde suggestie is kosten rekenen voor terugsturen. Tijd zal leren of print op deze manier de reddingsboei is van de modetak in de e-commercewereld.