Terug naar overzicht

Management & Strategie

Pizzakoerier als postbezorger, of liever niet

De digitalisering van post via kanalen als email en whatsapp hakt er in bij de postbedrijven. Post laten opgaan in de bezorgmarkt lijkt een oplossing. Maar vertrouwen we dat wel toe aan de pizzakoerier of -drone? Een oplossing daarvoor komt opnieuw uit de digitale hoek.

  • 5 dec 2018

Een jaar terug meldde het Ministerie van Economische Zaken dat het voorzag dat de postmarkt op zou gaan in de algemene bezorgmarkt. Brieven worden dan bijvoorbeeld afgeleverd door de pakketbezorger, de pizzakoerier, drone of de bezorger van de boodschappen. Ook zouden consumenten hun post kunnen ophalen op centrale plekken, zoals op stations. Op zich levert zulk out of the box-denken interessante nieuwe wegen op. Maar er kleven ook bezwaren aan, met name als de verzender zekerheden zoekt.

Een van de alternatieven, een digitale, komt van Kryb. Bas Smits van het communicatieplatform Kryb biedt naar zijn zeggen een veilig digitaal alternatief. Smits deed volgens bericht in de Telegraaf zijn kennis en ervaring over digitale encryptie en beveiliging op tijdens zijn loopbaan bij de politie waar hij platforms ontwikkelde waarop politie en inlichtingendiensten veilig kunnen communiceren. Hij omschrijft zijn dienst: ‘Kryb-gebruikers krijgen een digitale identiteit die gekoppeld is aan hun fysieke adres. Bedrijven kunnen gewoon met hun adressenbestanden blijven werken, ons systeem ziet welke adressen de post digitaal willen ontvangen, de andere poststukken gaan met de fysieke post mee.’

Terug naar overzicht