Terug naar overzicht

Techniek & Materiaal

Wihabo investeert in digitaal rillen en laserstansen

In september 2018 organiseerde Wihabo samen met Highcon een event in de Geffense grafimedia onderneming. De investering in de digitale ril- en laserstanskunsten van de Israƫlische machine maakt daar de digitale cirkel rond.

  • 26 nov 2018

Al een flink aantal jaren terug besloten Joris en Ruud en Bosch, respectievelijk operationeel en commercieel directeur van Wihabo in het Brabantse Geffen, bij Oss, tot de aanschaf van een HP Indigo. Op dat moment een spannende stap voor een ‘gewone’ offsetdrukker. Zij zagen in dat je daarmee kleine oplagen, al dan niet gepersonaliseerd, in offsetkwaliteit efficiënt kon produceren.

Chocolonely
Eén van de eerste wat bekendere merken die inzag dat je met dit soort productiemiddelen de markt op een disruptieve manier kan benaderen, was chocolademerk Tony Chocolonely. In 2018 print én wikkelt Wihabo een miljoen chocoladerepen per jaar. Allemaal kleine ‘customised’ oplagen, zoals tijdens de rondleiding bijvoorbeeld te zien was voor een speciale actie van modemerk Tommy Hilfiger: de Tommy Chocolonely. De repen en veel ander drukwerk bij Wihabo worden ook vaak voorzien van personalisering. Joris: ‘Het is belangrijk om je te realiseren dat iedere consument en klant uniek is en graag ook zo aangesproken wil worden. De combinatie van technieken hier in huis maakt dat mogelijk.’

Gepersonaliseerde Tony's Chocolonely voor het modemerk Tommy Hilfiger: Tommy Chocolonely

Bakbeesten
Het event dat de ondernemende broers begin september samen met Highcon organiseerden, bood een kijkje in de extreem uitgebreide digitale keuken. Ondertussen staan er maar liefst vier HP Indigo’s, waaronder twee B2-bakbeesten, die per uur zo’n 4.600 vel fullcolour wegdraaien. De directie van de nu zestig man tellende onderneming investeerde dus flink in het digitaliseren van het productieproces. Directeur Joris Bosch vertelde dat de oplagegrootte van alles wat er door de onderneming geproduceerd wordt meestal ligt tussen de 1 en 500 stuks. Om de vraag naar, vaak gepersonaliseerd, op maat gemaakt drukwerk maximaal in te vullen, investeerden de mannen naast de HP’s ook in een Scodix, een digitale veredelmachine, en een Highcon Euclid IIIS. Binnen het hele digitale pakket zit een mooie groei in het segment verpakkingen. Om ook daar snelle levering te realiseren, voegden de gebroeders Bosch recent nog een vouw-plakinstallatie toe aan het afwerkingspeloton.



Laserstansen
Met de toevoeging van de Highcon Euclid IIIS aan het productiepark (zie bovenstaande foto) is de digitale cirkel rond. Na het digitale drukken brengt de Scodix digitaal (spot)folie en (spot)lak op, waarna het nu met de Highcon mogelijk is om meteen daarna ook te rillen, te (laser)stansen en te strippen. De rillijnen worden in de machine aan de hand van digitaal gestuurde informatie opgebouwd. Met het ‘strippen’ worden de vaak kleine uitgestanste papier- en kartondeeltjes er al door de machine uitgehaald.

Een andere bijzonderheid van deze Israëlische machine is dat je via laseren ook afbeeldingen en teksten in papier en karton kan ‘graveren’. Het totale digitale productie-aanbod bevordert ook de commerciële communicatie van klanten van Wihabo. Een van hen vertelde dat zij nu veel sneller orders scoren. ‘Doordat je zonder plaat-, mal- of stansvormen razendsnel een model kan maken, identiek aan het echte eindproduct, voorkom je veel vragen. De klant ziet en voelt meteen of de mailing of het pakketje goed is. Ik zie vaak blije verbazing bij zo’n presentatie.’

Terug naar overzicht