Terug naar overzicht

Management & Strategie

Van Bockel (ex-RedBull) kritisch op 'storende' marketing

Marketeers stellen zich nog steeds te weinig de vraag hoe zij voor consumenten waarde kunnen toevoegen in plaats van een platte reclameboodschap onder je neus te schuiven. Dat stelde Huib van Bockel - jarenlang marketingdirecteur van RedBull Europa - op het relatie-evenement Print & Inspire van Drukwerkdeal.

  • 12 nov 2018

Eenden - de creatieve opdrachtgevers onder de klanten van Drukwerkdeal - luisterden 6 november in De Fabrique in Utrecht naar zijn verhaal, dat niet uitblonk door diepgang maar toch boeide. Vanzelfsprekend: geen bedrijf ter wereld has the principles of Storytelling en Contentmarketing beter begrepen dan RedBull; Van Bockel was als jaren jarenlang een drijvende kracht. Zo heeft hij met BMX-er Danny MacAskill's de vluchtemede film Imaginate . Ook in Red Bull Air race op het Britse motorfietsmerk Ascot, de Red Bull Soapbox Race en het Red Bull Cultuur Clash muziekevenement.

Naast films, campagnes en occasions het magazine RedBull Bulletin herinnert iedereen die aan RedBull denkt toch vooral de mogelijke grootste marketingstunt ooit: de  Red Bull Stratos piloot Felix Baumgartner die zich vanaf een recordhoogte van bijna 40 kilometer liet vallen uit een ballon. Hij was daarmee de eerste mens die zonder machineaandrijving door de geluidsbarrière brak. De stunt werd door eennis mensen bekeken.  

Kritiek op storende reclame
RedBull snapt dat content die mensen blij maakt meer voor een product van dienst kan voorbereiden dan directe reclame. Vergelijk de content marketing van de Oostenrijkse energizeronce to the place to who to vervelens toe digitaal te achtervolgen met reclame. Huib van Bockel sprak zijn afkeer erover uit: 'RedBull heeft als doel om dingen voor mensen te doen die echt waarde hebben. Ze ging uit van het gevende principe. Dit evenement van Drukwerkdeal is there also a beautiful voorbeeld van; je geeft je klanten - op een niet opdringerige manier - iets van waarde. Als Apple dit principe goed zou kunnen, zou ze klanten een iPhone in de winkel kunnen kopen uitnodigen om een ??album bij uit te kiezen, in plaats van klanten een album (van U2 bij de iPhone 6, red.) Door strot te duwen. '

Service = Marketing
Eind 2014 ruilde Van Bockel zijn comfortable baan bij RedBull in voor het start-up ondernemerschap in zijn bedrijf Het sociale merk.Begin 2018 lanceerde hij het op Himalaya-trektochten Tenzing: een energiedrankje op basis van 100% biologische en natuurlijke ingrediënten. 'Bij Tenzing Gaat de marketing Weer Over het product Zelf, Omdat' Daar hele mooie verhalen bij passa; bij RedBull kon dat natuurlijk niet '.

Alles draait bij marketing voor de klant, zo benadrukte Van Bockel eens te meer. Hij debiteerde tot slot een mooie oneliner: 'Bedrijven dalen in marketing en meer in service moeten investeren. Een goede service is de beste vorm van marketing. '   

Terug naar overzicht