Terug naar overzicht

Techniek & Materiaal

Geostick maakt persoonlijke krimpsleeve online bestelbaar

Geostick presenteerde op verpakkingsbeurs Empack 2018 in Utrecht diverse label- en verpakkingsoplossingen die inspelen op verpakkingstrends zoals personalisatie, duurzaamheid en "packvertising". Een primeur was de Online Ontwerpen Op maat-toepassing, waarmee consumenten en bedrijven verschillende producten online op maat kunnen laten maken. De eerste implementatie is bij een klant met bier-, wijn- en olijfolieflessen.

  • 17 okt 2018

‘Het is net zo eenvoudig als het bestellen van een online fotoboek’, zegt Erik Steijger, commercieel directeur van Geostick. ‘Met een paar klikken heb je een gesleevede fles ontworpen, met jouw foto en jouw tekst er op. Leuk om cadeau te geven voor een speciaal moment, zoals een bruiloft, verjaardag of jubileum.’
Samen met de site www.bedruktgeschenk.nl start Geostick hiermee haar eerste Online Ontwerpen Op maat-toepassing. De achterliggende Infigo-software is afkomstig van één van de partners van printerbouwer HP Indigo, vertelt Cees Schouten, operationeel directeur bij Geostick in Uithoorn. ‘Wij hebben nauwe contacten met het innovatienetwerk van HP Indigo. Dat levert ons diverse ideeën op, zoals de Infigo-software. Hiermee kunnen consumenten online hun eigen product ontwerpen en in een minimale afname van zes stuks een bijzonder cadeau bestellen.’


Via bedruktgeschenk.nl kun je je ontwerp op maat maken en bestellen, in dit geval sleeves voor drankflessen

Eenvoudig concept
Een korte online demonstratie toont hoe het concept werkt. Na een keuze te hebben gemaakt tussen de verschillende producten, zoals een champagne-, olijfolie-, bier- of wijnfles, klik je verder naar ‘Ontwerp je eigen fles’. Met een paar kliks kies je een design, upload je een foto en voeg je een tekst toe. Met de optie ‘Voorbeeld’ wordt je product getoond in 3D, zodat de besteller nooit voor verrassingen komt te staan. Na akkoord van het 3D-design en betaling gaat het ontwerp richting Geostick. Dat verzamelt de orders en print ze digitaal op krimpsleeves, die vervolgens naar de drankleverancier gaan. Die brengt ze aan en stuurt de gesleevede flessen richting de klant. ‘Het duurt maximaal twee weken voordat een bestelling bij de consument binnen is, maar dat zal in de toekomst terug kunnen naar één week als we meer orders krijgen’, zegt Schouten.

Unieke uitstraling
‘Het Infigo-concept speelt in op de trend van personalisering die wij signaleren in de verpakkingsmarkt’, vertelt Erik Steijger. ‘Coca-Cola is misschien het bekendste voorbeeld met haar flesjes met voornamen er op. Wij zien met de Online Ontwerpen Op maat-oplossing mogelijkheden om het kleinschaliger aan te bieden en rechtstreeks aan de consument te leveren. Ook kan deze oplossing voor Business-to-Business kanalen worden ingezet. Denk aan gepersonaliseerde shampoo, saus, koekverpakking, bloemenvoeding etc.’

Zilverinkt
Veel van de technologieën die Geostick gebruikt hebben te maken met de HP Indigo-drukpersen van de labelfabrikant uit Uithoorn. De productielocatie is zelf ook pilot site voor nieuwe technieken, zoals de recent geïntroduceerde zilverinkt voor de HP 6800-persen. ‘Het digitaal printen met zilverinkt opent weer nieuwe mogelijkheden voor Geostick’, zegt Schouten. ‘We kunnen de zilverinkt combineren met alle HP Indigo-kleuren.’ Als bewijs legt hij een brede kleurenwaaier neer en zet twee champagneflessen met shrink sleeve op tafel. ‘Er is geen limiet meer. Waar je met conventionele druktechnieken te maken hebt met grote oplages, kunnen we nu eenvoudig kleine oplages in zilverdruk en alle mogelijke metallic-kleuren aanbieden. Voor etiketten én flexibele verpakkingen.’



Eenheid in verscheidenheid
Op de tafel liggen naast de gesleevde flessen ook koekjes die zijn verpakt in folie. Het logo is gelijk, de achtergrond varieert door verschillende designs. ‘Dit doen we met het HP-programma Mosaic’, zegt Schouten. ‘Dat is software die bepaalde elementen uit een ontwerp vertaalt naar duizenden verschillende patronen. De verpakking heeft hiermee een uniforme uitstraling en daarbij is er toch een onderlinge differentiatie. Ieder zakje is uniek. Dit past goed in de trend naar personalisering. Het geeft ieder afzonderlijk product in de schappen een unieke uitstraling.’ ‘Deze verpakking bevat nog een trend’, zegt Erik Steijger (commercieel directeur) enthousiast. ‘Duurzaamheid. De folie is gemaakt van biobased én composteerbaar materiaal. Het betreft een folie op suikerriet-, cellulose- of maïsbasis, die dezelfde performance heeft als conventionele kunststof folies. Het voldoet aan alle voedselveiligheidseisen.’

Terug naar overzicht