Terug naar overzicht

Dossier - Huis-aan-huisdrukwerk

Huis-aan-huisdrukwerk

Er is veel discussie rondom ongeadresseerd huis-aan-huisdrukwerk. Amsterdam besloot de bezorging van reclamedrukwerk te verbieden, tenzij bewoners via een JAIJA-sticker actief ervoor kiezen het te willen ontvangen. De gemeente Utrecht wil naast ongeadresseerd reclamedrukwerk ook de huis-aan-huiskranten aan dit opt-in-systeem onderwerpen. Grote grafische belangen staan hiermee op het spel. Wat te denken van een E. M. De Jong, de grootste drukker van huis-aan-huisreclame, terwijl bedrijven als De Persgroep en Koninklijke BDU wekelijks miljoenen huis-aan-huiskranten bezorgen. Volg dit dossier en mis niets meer. 

Nieuws

Uitspraak hoger beroep JA|JA-sticker wederom uitgesteld

De uitspraak in het hoger beroep inzake de invoering van de JA|JA-sticker in de gemeente Amsterdam is uitgesteld naar 24 september. Dat maakte het gerechtshof 3 september 2019 bekend. Het KVGO, Spotta en MailDB gingen in hoger beroep tegen het oordeel van de rechter dat Amsterdam de JA|JA-sticker, die afwijkt van het landelijke systeem, mag invoeren.

Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief

Utrecht voert per 1 januari 2020 de Ja-Ja-sticker in voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Dat heeft de gemeenteraad besloten. Huishoudens krijgen alleen nog dit soort drukwerk als ze dat aangeven met een sticker op de brievenbus.

Pas op 3 september uitspraak hoger beroep JA/JA-sticker

De uitspraak in het hoger beroep over de invoering van de JA/JA-sticker in de gemeente Amsterdam is opnieuw uitgesteld; nu tot 3 september. Het KVGO, Spotta en MailDB gingen in hoger beroep tegen het oordeel van de rechter dat Amsterdam de JA/JA-sticker, die afwijkt van het landelijke systeem, mag invoeren.

Folderdisplay vult leemte na verbod op HAH-folder

Op 1 juni introduceerde Spotta officieel de Folderdisplay. Na een succesvolle testperiode in Amsterdam waarbij de Folderdisplay enthousiast is ontvangen, wordt het product nu verder uitgerold.

Willen mensen betalen voor de HAH-krant? Dat vraagt BDUmedia zich af

Zijn consumenten bereid te betalen voor de, tot nu toe gratis, huis-aan-huis-kranten? Dat is een vraag waar BDU graag antwoord op wil. Inkomsten uit advertenties dekken de lading niet meer, mede doordat papier- en bezorgkosten stijgen.

Ook Utrecht wil JA/JA-sticker

De uitspraak over JA/JA-sticker-situatie rondom ongeadresseerd huis-aan-huisdrukwerk in Amsterdam is op 11 juni. Utrecht wacht de uitspraak niet af en gaat ook voor de omgedraaide verspreidmethode; alleen een folder in de bus als de consument een JA/JA-sticker op zijn bus plakt.

Wel of geen ongeadresseerd drukwerk?

Deze week diende voor het gerechtshof Amsterdam het hoger beroep over de JA/JA-sticker. Bij inwoners van Amsterdam mag alleen bij mensen met een JA/JA-sticker nog ongeadresseerd drukwerk in de bus worden gedaan. Het KVGO, MailDB en Spotta willen dat dit besluit wordt teruggedraaid en tekenden hoger beroep aan. Op 11 juni volgt de uitspraak.

Wie betaalt boete voor folder in NEE/NEE-bus?

Amsterdam heeft de regel ingesteld dat er alleen ongeadresseerd drukwerk bij bewoners in de bus mag worden gestopt als er een JA/JA-sticker op de bus is geplakt. Maar komt de folder toch bij een NEE/NEE-stickerplakker in de bus, wie krijgt dan de boete?

Meer aandacht dankzij combinatie folder en out of home

Uit onderzoek van folderverspreider Spotta blijkt dat het toevoegen van een folderverspreiding voorafgaand aan een out of home campagne, de aandachtswaarde en persoonlijke relevantie verhoogt. Ook valt het product 28,3% meer op in het winkelschap.

Alternatieven voor de huis-aan-huisfolder: 4 antwoorden op NEE

De ja-ja-sticker in Amsterdam is een feit. Ongeadresseerd folderen is er verboden, behalve bij mensen met een ja-ja-sticker op hun brievenbus. Hoe gaan bedrijven die veel folderen hierop inspelen? Geadresseerd folderen, op straat folderen, in lokale kranten adverteren of toch meer online (op websites, social media en in apps) adverteren?

Onderzoek: papieren mail respondeert beter

Print blijft van belang, daar waar alle communicatie wel lijkt te digitaliseren. Neem bijvoorbeeld Direct Mail: uit neuro-wetenschappelijk onderzoek blijkt dat fysieke mail beter respondeert dan digitale mail.

Blog

Zijn plakkers van JA/JA stickers de nieuwe ‘losers’?

Amsterdam wil dat ongeadresseerde huis-aan-huis-folders alleen bij mensen op de mat vallen die dat op prijs stellen. Dat klinkt logisch en is ook te regelen, dankzij de JA/JA-sticker. De stad ging in 2017 voor het anti-verspillingsplan van de Partij tegen Drukwerk, correctie:  Partij voor de Dieren. Het systeem werkt vanaf vorig jaar. Van handhaving was overigens nog geen sprake. Dat gebeurt sinds begin dit jaar. Andere gemeentes staan in de rij om het hoofdstedelijke voorbeeld te volgen.