Terug naar overzicht

Dossier - Marketing & Nieuwe Media

Marketing & Nieuwe Media

Kennis van marketing en nieuwe media is van belang voor grafimediabedrijven. Hoe denken uitgevers over printmedia als onderdeel van hun mediamix? Hoe denken merkhouders over direct mail en customer media in het kader van hun marketingmix? En is marketing een interessante dienst voor grafische bedrijven om hun klanten op communicatiegebied nog meer te ontzorgen? Zomaar wat vragen... 

Kennis van marketing en over de inzet van nieuwe media is om allerlei redenen van groot belang voor grafimediabedrijven: 

  1. Printpromotie: uitleggen waarom marketing via print nog steeds heel relevant kan zijn
  2. Webshops: Zij moeten zelf uiteraard ook steeds intensievere marketing bedrijven voor het binnenhalen van opdrachten in een grafische markt die zich veelal kenmerkt door overcapaciteit. Denk bijvoorbeeld aan de creatie van print webshops 
  3. Crossmediale dienstverlening: digital marketing wordt door een langzaam groeiend deel van de grafische ondernemingen als onderdeel aangeboden binnen een totaalpakket aan crossmediale dienstverlening, vaak ter compensatie van een dalende vraag vanuit klanten naar printmedia. Opbouw en inhuur van expertise is dan uiteraard noodzakelijk. 
  4. Door zich te verdiepen in de vraag hoe klanten als uitgeverijen en merkhouders denken over contentdistributie richting eindklanten (krant- en tijdschriftabonnees, ontvangers van direct mail, etc.), ontwikkelen grafimediaondernemers meer inzicht in de toekomstige vraag naar printmedia en andere, digitale mediamiddelen. Deze kennis helpt hen bij het vormen van een toekomstgerichte bedrijfsstrategie. 

De toekomst is nu!
De in dit dossier gebundelde artikelen over marketing en nieuwe media zijn dus vanuit commercieel en strategisch oogpunt relevant voor grafische bedrijven die met ambitie in de wereld staan. En soms hoeft het allemaal niet heel ingewikkeld te zijn, wanneer je ten minste outside the box kunt denken: dan verdien je als drukker bijvoorbeeld geld aan... citroenjenever, zoals u in één van de artikelen van dit dossier kunt lezen.  

 

Nieuws

Bij Hearst is online clickgedrag basis voor printadvertenties

Het Amerikaanse mediaconglomeraat Hearst gebruikt online-click-gedrag van lezers om samen met adverteerders diezelfde magazine-abonnee van gerichte print-advertenties te voorzien.

Websites van drukkerijen vaak onveilig

Places Websites heeft onderzoek gedaan naar de veiligheid van websites van drukkerijen. Slechts 21% van de 1.596 onderzochte sites bleek een SSL-certificaat te hebben. Ook de responsiveness bleek met slechts 22% nog duidelijk voor verbetering vatbaar.

Met je stem folders doorzoeken

Met een eigen dienst voor de Google Assistant maakt Spotta het nu mogelijk voor consumenten om digitale folders te zoeken en aanbiedingen te horen met behulp van spraak.

Gepersonaliseerde krant op basis van big data

De Duitse Funke Media Group in Essen is gestart met het op de markt brengen van gepersonaliseerde kranten. Adverteerders kunnen hun gewenste doelgroep nu persoonlijk aanspreken via een nieuw printproduct.

Digitale kenniskloof bedreigt grafische sector

Negen van de tien Britse bedrijven kampt met een tekort aan digitaal vaardig personeel, meldt vakblad Printweek. Die situatie is ook hier herkenbaar. Wie gaat het door de digitalisering snel veranderende werk straks nog uitvoeren? Om overeind te blijven moeten grafische bedrijven proactief acteren. Printweek sprak erover met enkele deskundigen.

6 tips om met print de digitale generatie te bereiken

Jonge consumenten zijn wel degelijk geïnteresseerd in post. Dat blijkt uit Amerikaans en Duits onderzoek. Wil je die millennials aanspreken, de generatie Y die geboren is tussen 1980 en 2000, dan moet je wel rekening houden met een aantal zaken. Vandaar de 6 tips hieronder.

Over het konijn en de koplampen

Dharminder Biharie, eigenaar van BizzModell, haalt het konijn en de koplampen er bij om duidelijk te maken hoe hij aankijkt tegen de markt. Ook hij reageert, net als Fatih Zungur, op de ‘race to the bottom’-uitspraak van Haico Meijerink, algemeen directeur van Drukwerkdeal.nl naar aanleiding van de uitgave Grafimedia in cijfers.

Geen IKEA-gids meer in de bus

‘Jammer hoor,’ was het commentaar vanmorgen op radio Noord Holland als reactie op het besluit van IKEA om de gids in Nederland niet meer bij mensen thuis te bezorgen.

Prindustry organiseert relatiedag met web2print sessies

Op 19 september organiseert Prindustry in de Evenementenhal in Gorinchem het Connect Event. Deze informele relatiedag is bedoeld voor iedereen met interesse in online print.

‘Waarom bij online-concullega’s kopen?’

De ‘race tot he bottom’-uitspraak van Drukwerkdeal-directeur Haico Meijerink maakt de tongen los. Fatih Zungur, directeur van The Postermen in Apeldoorn kiest voor specialisatie en vraagt zich af waarom je bij online-concullega’s zou inkopen. Salestrainer Han Verkerk houdt zijn hart vast.

Drukwerkdeal.nl: ‘Race to the bottom is allang gaande’

Haico Meijerink van Drukwerkdeal.nl reageert op de berichtgeving rondom de publicatie Grafimedia in cijfers, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche over 2018. Het beeld van hogere verkoopprijzen en winsten die op peil zijn gebleven, verdient volgens de algemeen directeur van ‘de grootste online drukkerij van de Benelux’ nuancering.

Internet nu belangrijkste medium in de VS

Amerikaanse consumenten besteden gemiddeld elke dag zo'n 12 uur aan mediaconsumptie. Het internet, en dan met name via smartphones en tablets, neemt daarvan ruim de helft van die tijd voor haar rekening - en inmiddels ook van alle advertentie-uitgaven.

Printmedia blijven onmisbaar in marketing

Merken die hun marketingbudget nauwelijks uitgeven aan printmedia lopen op de lange termijn veel inkomsten mis. Dat stelde Faye Hawkins 24 mei tijdens het Intergraf-congres “Print Matters for the Future” in Londen. Hawkins is directeur van FirstBaseUnlimited.com, een marketingbureau voor leadgeneratie in de zakelijke markt. 'Het niet direct kunnen meten van het effect van Print is een obstakel.'

Folderdisplay vult leemte na verbod op HAH-folder

Op 1 juni introduceerde Spotta officieel de Folderdisplay. Na een succesvolle testperiode in Amsterdam waarbij de Folderdisplay enthousiast is ontvangen, wordt het product nu verder uitgerold.

Miljoen voor versterking grafimediasector

Grafimediabedrijven kunnen de komende twee jaar Europese subsidies krijgen om hun bedrijf toekomstbestendiger te maken. Er is in totaal een bedrag van ruim 1 miljoen euro beschikbaar om te investeren in medewerkers.

Belgische drukker begint een voor de hand liggende extra activiteit: citroenjenever

Als je nou moet kiezen tussen online-print en citroenjenever … De Belgische drukker Christ Callens van Lacaprint in Wakken koos voor citroenjenever.

Online Print-markt explodeert richting 2025

In West-Europa werd in 2018 19% van al het drukwerk online besteld. In 2025 zal het marktaandeel van internetdrukkers naar verwachting zijn gestegen naar 42%. Verder is "Social Media Print" een opkomende hype. Dat stelde Bernd Zipper, Europa’s belangrijkste expert op het gebied van online print, tijdens het Benelux Online Print Event in de congreszaal van de Antwerpse Zoo. 150 bezoekers kwamen naar dit evenement, georganiseerd door het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC).

Lezen? Bij voorkeur van papier!

Uit het derde Media:Tijd-onderzoek blijkt dat de leestijd van Nederlanders de afgelopen jaren nauwelijks is verminderd. Wel neemt het aandeel digitaal lezen toe, ten koste van lezen van papier. Dat is echter wel nog steeds ruimschoots favoriet.

Print.com opent kantoor in België

Print.com heeft een nieuwe vestiging geopend in Wemmel (nabij Brussel). Hiermee wil het bedrijf Frans- én Nederlandssprekende professionals in België optimaal bedienen. ‘Het buitenlandavontuur kan beginnen’, aldus oprichter Marco Aarnink.

Dock35 lijkt uit de as te herrijzen

In Dock35, ook een omgevallen onderdeel van de gefailleerde Roto Smeets Group, zit nog leven. Volgens Marcel Nibbeling, business development manager bij Dock35 Marketing zijn de vooruitzichten goed.

‘Voice wordt de smartphone van nu’

‘Voice en de bijbehorende hardware is over tien jaar de smartphone van nu’, stelde de jonge media-ondernemer Tim van der Wiel onlangs tijdens het Senefelder Misset Seminar. Verder van drukwerk verwijderd kon zijn presentatie in de Doetinchemse drukkerij voor 200 aanwezigen niet zijn, maar interessant was het wel: ‘Over tien jaar praat je meer met apparaten dan met je partner.’

Hoe de NOS jongeren nieuws voorschotelt

Hoe compleet anders jongeren nieuws consumeren werd 12 april nog eens bevestigd tijdens het Senefelder Misset seminar in Doetinchem. Daar sprak journalist Nisrine Sahla over NOS Stories, het nieuwe platform waarmee de NOS alle jongeren van 13 tot 18 jaar met nieuws in aanraking wil brengen. Dat lukt heel aardig, zo blijkt.

‘Wij geloven in kinderbladen als alternatief voor digitale geweld’

De nieuwe uitgeverij De Jonge Lezer neemt vier bladen over van twee uitgeverijen; meisjesbladen Penny en Meiden en jongensbladen Stoer en Goal!. De ondernemers geloven in print.

Drukwerk blijft geliefd

Het Britse Quocirca deed onderzoek omtrent het toekomstige bestaansrecht van drukwerk en vatte de resultaten samen in het rapport Global Print 2025. Drukwerk blijft geliefd.

Art Frickus: ‘Verpakking is een (verborgen) business driver’

Verpakkingen spelen een veel bepalender rol bij de aankoop van consumentenproducten dan producenten vermoeden. Zij zouden verpakkingen daarom niet moeten zien als een sluitstuk van productontwikkeling, maar als een business driver. Dat stelde shopdeskundige Art Frickus in zijn presentatie tijdens de Vakdag Print & Sign.

Whitepaper over e-commerce in Europa

Het Scandinavische postbedrijf Postnord heeft een uitgebreid rapport uitgebracht over de e-commerce-ontwikkelingen in Europa. Naast een algemeen deel komen er ook landspecifieke ontwikkelingen aan bod, waaronder die in Nederland en België. Interessant is bijvoorbeeld dat de internetpenetratie is Nederland erg hoog is, maar dat we wel achterlopen bij het online bestellen.

‘Maak ambassadeurs van je sollicitanten’

Met regelmaat plaatsen we blogs op deze website. Vandaag schreef Robbert Delfos, hoofdredacteur van PRINTmatters, over reiskosten. Specifiek over het vergoeden van reiskosten aan sollicitanten.

Dertig miljoen folders minder

Het Franse Monoprix, een supermarktketen, meldt dat het stopt met communiceren via de papieren folder. Klantcommunicatie gaat voortaan digitaal.