Terug naar overzicht

Dossier - Kranten

Kranten

Papieren dagbladen, huis-aan-huisbladen: nog altijd gaan er dagelijks miljoenen van door onze postbussen. Wat speelt er zoal bij deze drukwerksoort, zowel vanuit de economische als grafisch-technische invalshoek? Een overzicht.  

Nieuws

Belgische Coldset Printing Partners eerste met closed-loop voor waterloos drukken

In september komt in het Belgische Hasselt een groep Cortina-gebruikers bijeen. Cortina is de waterloze drukpers van Koenig & Bauer. Paul Huybrechts, ceo van het Belgische Coldset Printing Partners in Paal-Beringen daarover: ‘We hebben interessant nieuws te delen. In samenwerking met Koenig & Bauer en Q.I. Press Controls is een closed-loop inktregeling ontwikkeld voor de Cortina.’

Gepersonaliseerde krant op basis van big data

De Duitse Funke Media Group in Essen is gestart met het op de markt brengen van gepersonaliseerde kranten. Adverteerders kunnen hun gewenste doelgroep nu persoonlijk aanspreken via een nieuw printproduct.

Invoering Ja-Ja-sticker in Utrecht definitief

Utrecht voert per 1 januari 2020 de Ja-Ja-sticker in voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Dat heeft de gemeenteraad besloten. Huishoudens krijgen alleen nog dit soort drukwerk als ze dat aangeven met een sticker op de brievenbus.

'Papierprijzen gaan snel weer dalen'

‘De papierprijzen in West-Europa gaan snel weer dalen. De factoren die sinds eind 2017 hebben geleid tot enorme prijsstijgingen zijn namelijk niet langer van toepassing.’ Dat stelde Alejandro Mata Lopez in juni tijdens het congres “Print Matters for the Future” in Londen. Lopez is als Senior Economist verbonden aan Fastmarkets RISI.

Print als antigif tegen de fraudewereld van het digitale adverteren

Terwijl de omzet uit papieren magazines blijft dalen, leest 83% van de Nederlanders een magazine liever van papier dan digitaal. Dat blijkt uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van de Magazine Media Associatie. Tijdens het event Big Mag. In Amsterdam werden de resultaten bekend gemaakt. In een andere lezing gaf Juan Senor een ontluisterend beeld van het digitale display adverteren. In deze derde fraudemarkt ter wereld gaat jaarlijks 44 miljard euro om.

Verpakkingen en labels domineren Europese drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf.

Hoe de NOS jongeren nieuws voorschotelt

Hoe compleet anders jongeren nieuws consumeren werd 12 april nog eens bevestigd tijdens het Senefelder Misset seminar in Doetinchem. Daar sprak journalist Nisrine Sahla over NOS Stories, het nieuwe platform waarmee de NOS alle jongeren van 13 tot 18 jaar met nieuws in aanraking wil brengen. Dat lukt heel aardig, zo blijkt.

Hoe drukkers omgaan met de “perfect storm”

Grafische bedrijven zitten in een “perfect storm”: stijgende orderaantallen, dalende gemiddelde orderwaarden, steeds meer mogelijke productiemethoden en een continue neerwaartse prijsdruk. Vakblad Printweek inventariseerde hoe Britse drukkerijen zich proberen te handhaven. Ook interessant leesvoer voor Nederlandse grafische bedrijven!

Directeur BDUmedia: 'Het produceren van content is geen core business meer'

Met de aankoop van de HMC-huis-aan-huis bladen van de Telegraaf Media Groep verdubbelde BDUmedia haar positie in lokale media. De productie verloopt bijzonder efficiënt, met een geautomatiseerde layout en de inzet van "contentregisseurs" in combinatie met freelance journalisten. Directeur Klein Wolterink: "Het produceren van content is geen core business meer".

Digitale krant wordt goedkoper

Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft de Tweede Kamer laten weten dat het btw-tarief voor gedrukte en digitale media wordt gelijkgetrokken. Europese regels die een gelijke fiscale behandeling tot dusver verhinderen, zullen binnenkort verdwijnen, aldus (onder andere) het AD. Toch duurt het nog meerdere jaren voordat de fiscale gelijktrekking een feit is.

Christian van Thillo, ceo De Persgroep: 'Zestig procent van onze winst komt uit kranten'

'Als mensen zeggen; Van Thillo je bent conservatief, je hebt nog te veel papier. Dan zeg ik: het zal mij een worst wezen. We kiezen voor de meest aangename wijze voor onze lezers, kijkers en luisteraars. Vaak is dat print.'