Terug naar overzicht

Dossier - Tijdschriften

Tijdschriften

Het woord tijdschrift is al bijna een anachronisme geworden. Uitgevers spreken liever van magazine media, waarbij het mediamerk meerdere manifestaties heeft en niet meer rondom een papieren magazine als basis is georganiseerd. Toch is dat papieren magazine bij veel bekende "tijdschriftenmerken" nog altijd de belangrijkste inkomstenbron. In dit dossier bundelen we artikelen rondom tijdschriften als zijnde een afzetmarkt voor de grafische sector. 

Nieuws

Senefelder Misset en Shatho Beheer geven Circle Media Groep een trap na

Senefelder Misset heeft de laatste jaren geleden onder het eigendom van Circle Media Group. Daarover laten directeur Ronald van Rossum en eigenaar Thom Ringsma (Shatho Beheer) geen misverstand bestaan in het eigen relatiemagazine Imprintant. PRINTmatters verzamelde de interessantste passages uit het dubbelinterview.

'Papierprijzen gaan snel weer dalen'

‘De papierprijzen in West-Europa gaan snel weer dalen. De factoren die sinds eind 2017 hebben geleid tot enorme prijsstijgingen zijn namelijk niet langer van toepassing.’ Dat stelde Alejandro Mata Lopez in juni tijdens het congres “Print Matters for the Future” in Londen. Lopez is als Senior Economist verbonden aan Fastmarkets RISI.

Print als antigif tegen de fraudewereld van het digitale adverteren

Terwijl de omzet uit papieren magazines blijft dalen, leest 83% van de Nederlanders een magazine liever van papier dan digitaal. Dat blijkt uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van de Magazine Media Associatie. Tijdens het event Big Mag. In Amsterdam werden de resultaten bekend gemaakt. In een andere lezing gaf Juan Senor een ontluisterend beeld van het digitale display adverteren. In deze derde fraudemarkt ter wereld gaat jaarlijks 44 miljard euro om.

Grootschalig EU-onderzoek: beter begrip bij lezen van papier

Het digitale lezen gaat gepaard met aanzienlijk minder tekstbegrip dan het lezen van papier. Dit effect is onafhankelijk van leeftijd en wordt zelfs groter naarmate de digitale revolutie voortschrijdt. Deze explosieve conclusies vloeien voort uit grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat tussen 2014 en 2019 plaatsvond binnen het Europese onderzoeksproject E-READ. Professor Adriaan van der Weel (Universiteit Leiden) gaf hierover op 24 mei een presentatie tijdens het Intergraf-congres in Londen.

Roto-diepdruk-orders Sanoma naar nieuwe drukker

Op 24 mei maakte Sanoma bekend dat het drukken van Donald Duck, Libelle en Veronica Magazine is ondergebracht bij twee andere drukkerijen.

Schokgolf in diepdruk leidt tot hoofdpijn bij uitgevers

Eerst was daar de sluiting van Helio Charleroi, al snel gevolgd door het einde van Roto Smeets Deventer. Wat moeten mediapartijen die tot nu toe in diepdruk lieten drukken doen nu de capaciteit voor deze massadruktechniek in één keer uit de Nederlandse en Belgische markt is verdwenen? Bij diepdruk blijven wordt duurder en bij weekbladen ook lastig qua planning. Bij massamedia is een overstap op offset rotatiedruk evenmin aanlokkelijk.

Derk Haank boeit publiek tijdens Senefelder Misset Seminar

Met onderkoelde humor vertelde Derk Haank tijdens het Senefelder Misset Seminar in Doetinchem waarom hij als pensionado met twee andere uitgevers vakblad Boerderij heeft overgenomen. Ook liet hij zijn licht schijnen op een uitgeefsector waarin de opkomst van het e-book stagneert en NRC Handelsblad op zaterdag meer wordt gedrukt dan ooit tevoren. Tot slot deelde hij zijn chagrijn over Google en Facebook: ‘Het zijn gewoon parasieten!’

LINDA: twee nieuwe uitgaven na inkrimping printportfolio

LINDA compenseert een recente inkrimping van het printportfolio met de lancering van twee nieuwe printextensies in 2019: LINDA.loves en LINDA.vakantieboek. Caren Wassink, directeur b2b bij Mood for Magazines, ging er kort op in tijdens een presentatie over LINDA tijdens het Senefelder Misset Seminar.

Donald Duck gedijt op ritme van Print

In het tijdperk van de digitalisering doet de Donald Duck denken aan het dorpje uit Asterix en Obelix. Het businessmodel draait bij het grootste jongens- én mannenblad van Nederland als vanouds om het papieren weekblad en de papieren spin-offs. ‘Fix de basics en innoveer met mate’, was dan ook de stelling die marketingmanager Marjolijn Hoffmans uitwerkte in haar presentatie tijdens het Senefelder Misset Seminar.

‘Wij geloven in kinderbladen als alternatief voor digitale geweld’

De nieuwe uitgeverij De Jonge Lezer neemt vier bladen over van twee uitgeverijen; meisjesbladen Penny en Meiden en jongensbladen Stoer en Goal!. De ondernemers geloven in print.

Directeur BDUmedia: 'Het produceren van content is geen core business meer'

Met de aankoop van de HMC-huis-aan-huis bladen van de Telegraaf Media Groep verdubbelde BDUmedia haar positie in lokale media. De productie verloopt bijzonder efficiënt, met een geautomatiseerde layout en de inzet van "contentregisseurs" in combinatie met freelance journalisten. Directeur Klein Wolterink: "Het produceren van content is geen core business meer".

Karin Swerink, hoofdredacteur Vogue: 'Hoe meer print, hoe meer winst'

'In 2012 kwam een droom uit: Vogue lanceren in Nederland, aldus hoofdredacteur Karin Swerink. 'Sinds die lancering is Vogue Nederland een groot succes. En hoe meer print we maken, hoe succesvoller we zijn.'

Soul Media tipt drukkers

Uitgeverij Soul Media geeft zeven gedrukte sportmagazines uit, die tussen de één en vijf keer per jaar verschijnen. De opgetelde oplage ligt rond 70.000 stuks. De ervaringen met drukkers zijn wisselend. 'We hebben wel eens paarse sneeuw gehad, omdat de drukker niet op zat te letten.'