Terug naar overzicht

Dossier - Print

Print

Print blijft tot in een verre toekomst ertoe doen; naarmate de digitalisering van het mediagebruik toeneemt groeit juist steeds meer de behoefte aan een moment van rust. Even jezelf verliezen in een magazine of die dikke zaterdagkrant. Zelfs jongere generaties lijken print te herontdekken, ook al speelt online definitief de eerste viool. En laten we ook niet vergeten dat print zoveel meer is dan tijdschriften, kranten, boeken, catalogi, handelsdrukwerk en reclamedrukwerk. Al ruim de helft van alles wat print is, bestaat uit bedrukte verpakkingen en labels: een segment dat alleen maar verder uitdijt, mede dankzij de revolutie van het digitale drukken.
In dit dossier is dus een brede waaier aan nieuws verzameld over dat brede marktsegment "Print". 

Nieuws

‘Een droom om je werk zo geprint te zien’

Die uitspraak deed fotograaf Julius Rooymans tijdens een presentatie over de expositie ‘Nachtwacht360’ die vanaf 4 juli te zien is in Amsterdam.

Daling faillissementen zet in 2019 niet verder door

Het ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal faillissementen in 2019 ongeveer gelijk zal zijn aan vorig jaar. Daarmee lijkt de ondergrens bereikt.

'Papierprijzen gaan snel weer dalen'

‘De papierprijzen in West-Europa gaan snel weer dalen. De factoren die sinds eind 2017 hebben geleid tot enorme prijsstijgingen zijn namelijk niet langer van toepassing.’ Dat stelde Alejandro Mata Lopez in juni tijdens het congres “Print Matters for the Future” in Londen. Lopez is als Senior Economist verbonden aan Fastmarkets RISI.

Internet nu belangrijkste medium in de VS

Amerikaanse consumenten besteden gemiddeld elke dag zo'n 12 uur aan mediaconsumptie. Het internet, en dan met name via smartphones en tablets, neemt daarvan ruim de helft van die tijd voor haar rekening - en inmiddels ook van alle advertentie-uitgaven.

Print als antigif tegen de fraudewereld van het digitale adverteren

Terwijl de omzet uit papieren magazines blijft dalen, leest 83% van de Nederlanders een magazine liever van papier dan digitaal. Dat blijkt uit onderzoek door Blauw Research in opdracht van de Magazine Media Associatie. Tijdens het event Big Mag. In Amsterdam werden de resultaten bekend gemaakt. In een andere lezing gaf Juan Senor een ontluisterend beeld van het digitale display adverteren. In deze derde fraudemarkt ter wereld gaat jaarlijks 44 miljard euro om.

Grootschalig EU-onderzoek: beter begrip bij lezen van papier

Het digitale lezen gaat gepaard met aanzienlijk minder tekstbegrip dan het lezen van papier. Dit effect is onafhankelijk van leeftijd en wordt zelfs groter naarmate de digitale revolutie voortschrijdt. Deze explosieve conclusies vloeien voort uit grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat tussen 2014 en 2019 plaatsvond binnen het Europese onderzoeksproject E-READ. Professor Adriaan van der Weel (Universiteit Leiden) gaf hierover op 24 mei een presentatie tijdens het Intergraf-congres in Londen.

Papierprijzen en bekwaam personeel knelpunten in grafische industrie

De torenhoge papierprijzen en een steeds groter gebrek aan bekwaam personeel behoren tot de belangrijkste uitdagingen van de grafische sector. Dat stelde Cees Verweij in zijn openingsspeech tijdens het Intergraf-congres, dat 24 mei plaatsvond in het Hilton Syon Park hotel in Londen.

Verpakkingen en labels domineren Europese drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf.

Willen mensen betalen voor de HAH-krant? Dat vraagt BDUmedia zich af

Zijn consumenten bereid te betalen voor de, tot nu toe gratis, huis-aan-huis-kranten? Dat is een vraag waar BDU graag antwoord op wil. Inkomsten uit advertenties dekken de lading niet meer, mede doordat papier- en bezorgkosten stijgen.

Online Print-markt explodeert richting 2025

In West-Europa werd in 2018 19% van al het drukwerk online besteld. In 2025 zal het marktaandeel van internetdrukkers naar verwachting zijn gestegen naar 42%. Verder is "Social Media Print" een opkomende hype. Dat stelde Bernd Zipper, Europa’s belangrijkste expert op het gebied van online print, tijdens het Benelux Online Print Event in de congreszaal van de Antwerpse Zoo. 150 bezoekers kwamen naar dit evenement, georganiseerd door het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC).

Dit weekend start tentoonstelling 150 jaar Bosatlas

Vanaf het weekend van 11 mei vindt er in het GRID, het Grafisch Museum Groningen, een tentoonstelling plaats over een van de bekende drukwerkproducten; 150 jaar Bosatlas. De expositie draagt de naam ‘De kunst van het weglaten’ en duurt tot eind oktober.

Lezen? Bij voorkeur van papier!

Uit het derde Media:Tijd-onderzoek blijkt dat de leestijd van Nederlanders de afgelopen jaren nauwelijks is verminderd. Wel neemt het aandeel digitaal lezen toe, ten koste van lezen van papier. Dat is echter wel nog steeds ruimschoots favoriet.

Derk Haank boeit publiek tijdens Senefelder Misset Seminar

Met onderkoelde humor vertelde Derk Haank tijdens het Senefelder Misset Seminar in Doetinchem waarom hij als pensionado met twee andere uitgevers vakblad Boerderij heeft overgenomen. Ook liet hij zijn licht schijnen op een uitgeefsector waarin de opkomst van het e-book stagneert en NRC Handelsblad op zaterdag meer wordt gedrukt dan ooit tevoren. Tot slot deelde hij zijn chagrijn over Google en Facebook: ‘Het zijn gewoon parasieten!’

LINDA: twee nieuwe uitgaven na inkrimping printportfolio

LINDA compenseert een recente inkrimping van het printportfolio met de lancering van twee nieuwe printextensies in 2019: LINDA.loves en LINDA.vakantieboek. Caren Wassink, directeur b2b bij Mood for Magazines, ging er kort op in tijdens een presentatie over LINDA tijdens het Senefelder Misset Seminar.

Donald Duck gedijt op ritme van Print

In het tijdperk van de digitalisering doet de Donald Duck denken aan het dorpje uit Asterix en Obelix. Het businessmodel draait bij het grootste jongens- én mannenblad van Nederland als vanouds om het papieren weekblad en de papieren spin-offs. ‘Fix de basics en innoveer met mate’, was dan ook de stelling die marketingmanager Marjolijn Hoffmans uitwerkte in haar presentatie tijdens het Senefelder Misset Seminar.

Print blijft stabiel

Volgens een studie van Deloitte in Duitsland blijft de belangstelling voor tijdschriften stabiel en stijgt de boekenverkoop. Dat schrijven onze Duitse collega’s van publish.de.

Papieren dagbladen als nieuwsbron in snel verval

Sociale media hebben in de VS papieren dagbladen ingehaald als vaak gebruikte nieuwsbron. Ondertussen kijken veel Amerikanen nog het liefst naar het nieuws op televisie. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Pew Research met gegevens die zich uitstrekken tot augustus 2018.

Boekenbeurs voor moeilijk verkrijgbare uitgaven

Van vrijdag 23 t/m zondag 25 november vindt de Art Book Fair plaats, voor boeken, tijdschriften en andere uitgaven die in de reguliere boekhandel nauwelijks te verkrijgen zijn.

Prijzen voor experimenterende drukker Tienkamp

In 2016 in de prijzen gevallen bij De Best Verzorgde Boeken en in 2017 een Eervolle Vermelding bij “Schönste Bücher aus aller Welt”: het boek dat Irma Boom maakte over ontwerper Claudy Jongstra werd door Henk Tienkamp gedrukt. Een experimenteel project dat de grenzen van het boekontwerp en het boekdrukken oprekte. Iets dat Tienkamp graag doet, zoals ook blijkt uit ander werk.

Kunstenaars ontdekken digitaal printen

De ontwikkeling van digitale printtechnieken zorgt voor steeds meer toepassingen. De technologie en substraten verbeteren snel en ook de afwerkingsmogelijkheden nemen toe. In deze groeimarkt is het de kunst om een veelbelovende niche te vinden. Zo zet Sync Grafimedia uit Kerkrade zijn machines en kennis in om kunstenaars en fotografen te bedienen via 'Wij printen kunst'.

Lenticulaire print op Schiphol: droomwolken van Daan Roosegaarde

Begint je vliegreis op Schiphol vanaf Vertrekhal 3, dan krijg je alvast een voorproefje van je vlucht. Op een van de wanden is het adembenemende schouwspel “Beyond” te bewonderen. Een 112 meter lange wolkenwand van 3D-wolken en Hollands licht, bedacht en gecreëerd door de internationaal befaamde Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde.

Christian van Thillo, ceo De Persgroep: 'Zestig procent van onze winst komt uit kranten'

'Als mensen zeggen; Van Thillo je bent conservatief, je hebt nog te veel papier. Dan zeg ik: het zal mij een worst wezen. We kiezen voor de meest aangename wijze voor onze lezers, kijkers en luisteraars. Vaak is dat print.'

Fespa 2017: Vervagende grenzen tussen Print en Sign

De Fespa-organisatie had in 2017 alle hallen van de beurs in Hamburg nodig om de exposanten te huisvesten. Steeds meer leveranciers hebben vertrouwen in de uitdijende markten van grootformaat print en sign. Print en Sign groeien dan ook naar elkaar toe. Een overzicht van de belangrijkste innovaties.