Terug naar overzicht

Dossier - Personeel

Personeel

Ondanks een structurele daling van de werkgelegenheid neemt het aantal vacatures in de grafische sector sinds 2017 sterk toe. Grafische - en signbedrijven komen steeds moeilijker aan gekwalificeerd personeel. Dit probleem neemt toe als gevolg van de enorme vergrijzing in deze industrietak. Het werven en behouden van geschikt personeel wordt dan ook een steeds prominenter managementthema. In dit dossier bundelen we daarom het belangrijkste nieuws op dit gebied. 

Nieuws

Digitale kenniskloof bedreigt grafische sector

Negen van de tien Britse bedrijven kampt met een tekort aan digitaal vaardig personeel, meldt vakblad Printweek. Die situatie is ook hier herkenbaar. Wie gaat het door de digitalisering snel veranderende werk straks nog uitvoeren? Om overeind te blijven moeten grafische bedrijven proactief acteren. Printweek sprak erover met enkele deskundigen.

Grafische sector koploper in vergrijzing - Deel 2: het debat

Hoe denken grafische ondernemers over de arbeidsmarktsituatie in hun extreem vergrijzende sector? Tijdens het "Grote Grafische Arbeidsmarktdebat" ontspon zich een levendige discussie. U leest een verslag, nadat PRINTmatters eerder al de feiten en cijfers presenteerde.

Grafische sector koploper in vergrijzing - Deel 1: de cijfers

De vergrijzing in de grafische sector is ongekend. Dat blijkt uit onderzoekscijfers die journalist en econoom Mathijs Bouwman presenteerde tijdens het “Grote Grafische Arbeidsmarktdebat”. ‘In achttien jaar tijd is de gemiddelde leeftijd van werknemers in uw sector met vijftien jaar gestegen. Zoiets ben ik geen enkele sector ooit tegengekomen.’

Papierprijzen en bekwaam personeel knelpunten in grafische industrie

De torenhoge papierprijzen en een steeds groter gebrek aan bekwaam personeel behoren tot de belangrijkste uitdagingen van de grafische sector. Dat stelde Cees Verweij in zijn openingsspeech tijdens het Intergraf-congres, dat 24 mei plaatsvond in het Hilton Syon Park hotel in Londen.

Lak aan de cao, deel 2

Dit artikel gaat over de cao of beter gezegd over de niet-cao. Het gaat over ontwijken en de risico’s daarvan plus, zoals FNV-bestuurder Bernard van Iren zegt, ‘onsportief ondernemen’ door payrolling. Dat niet iedere ondernemer zich aan de grafimedia-cao houdt, schreven we al op 1 februari. We gaan er iets dieper op in, samen met Van Iren en werkgever-voorman ZSO-voorzitter Gert Veldhuis.

Eerste jongeren ronden BBL-opleiding grafisch operator af

Opleider GOC heeft afgelopen woensdag de eerste diploma’s uitgereikt van de BBL-opleiding tot grafisch operator. Drie jongeren ontvingen bij Etiketten Drukkerij Noord-Nederland BV in Hoogeveen het felbegeerde mbo-papiertje.

Veel ondernemers hebben lak aan de cao

De nieuwe Grafimedia cao is er. Vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers zijn na flinke onderhandelingen een cao overeengekomen die loopt tot en met 2020. De vraag is of iedereen zich er vervolgens ook aan houdt. Niet dus. Tot 20% ontduikt de cao. We spraken er over met Bernard van Iren, bestuurder FNV Media&Cultuur.

‘Maak ambassadeurs van je sollicitanten’

Met regelmaat plaatsen we blogs op deze website. Vandaag schreef Robbert Delfos, hoofdredacteur van PRINTmatters, over reiskosten. Specifiek over het vergoeden van reiskosten aan sollicitanten.

Nieuwe grafimedia-cao: 2,57% per jaar erbij

Werkgevers en vakbonden hebben maandagavond een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe Grafimedia cao. De looptijd is 28 maanden met een gemiddelde loonsverhoging van 2,57 procent per jaar.