Terug naar overzicht

Dossier - Internetdrukken

Internetdrukken

'De opkomst en groei van internetdrukkers is het gevolg van hun efficiency door het combineren van drukwerkorders. Dat leidt tot scherpe prijzen. Maar nu deze markt volwassen is geworden, is er meer nodig om als internetdrukker succesvol te zijn.' Dat stelde Marco Aarnink onlangs in een interview. In dit dossier leest u interessante interviews en andere artikelen over internetdrukken.

Nieuws

Drukwerkdeal.nl: ‘Race to the bottom is allang gaande’

Haico Meijerink van Drukwerkdeal.nl reageert op de berichtgeving rondom de publicatie Grafimedia in cijfers, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche over 2018. Het beeld van hogere verkoopprijzen en winsten die op peil zijn gebleven, verdient volgens de algemeen directeur van ‘de grootste online drukkerij van de Benelux’ nuancering.

Wifac partner van Cloudprinter

Onlangs is Wifac partner geworden van Cloudprinter, dat samen met Enfocus vraag en aanbod van drukwerk bij elkaar brengt door middel van een intelligent cloudprint-platform. Cloudprinter.com maakt daarvoor gebruik van slimme API's die ontwikkeld zijn voor Enfocus Switch workflows en MIS- en ERP-systemen.

Supriseparty bij hoogste punt Simian nieuwbouw

Feest op de bouwplaats van online drukkerij Simian in Westerbroek. Eigenaar Wouter Haan vierde deze week dat het hoogste punt van de nieuwbouw werd bereikt. TV-ster Henny Huisman was ook van de partij. Was dat vanwege de Moppentrommel of de Surpriseparty?

Belangrijkste bevindingen Benelux Online Print Event 2019

Het Benelux Online Print Event werd 9 mei in Antwerpen voor de tweede keer in zijn huidige vorm georganiseerd. PRINTmatters vroeg Jos Steutelings om zijn “key take aways”. Steutelings is directeur van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC), de organisator van het goed bezochte evenement.

Groeibriljant ReclameOnline verbaast signwereld

De opmars van de Vlaamse signmaker ReclameOnline lijkt op een spookje. Franky De Meyer: ‘In september 2013 begon ik in een garage met 0 collega’s en zes orders per dag, niet gehinderd door grafische vakkennis. In maart 2019 verwerkten 38 medewerkers 242 orders. In 2020 wil ik met 50 FTE 400 orders verwerken en all the way internationaal gaan. Om hier te werken moet je groot willen denken. De rest leren wij je bij.’

Verovert Nederlandse franchiseformule Happyprinting de wereld?

De Starbucks op printgebied. Dat moet het Nederlandse Happyprinting worden. Een wereldwijd online printmerk op franchisebasis. Oprichters Jean-Pierre Meijer en Sven Rusticus vertellen over hun internationale avontuur. Ze hebben nu acht franchisenemers -bedrijven met een omzet van 5 tot 50 miljoen euro- van Japan tot Noorwegen. Over een maand gaat de eerste echt live.

Flyeralarm adopteert Jaguar in ARTIS

Flyeralarm heeft een jaguar in ARTIS geadopteerd. 14 mei werd hierop het glas geheven in de Amsterdamse dierentuin. Daarnaast heeft de grote Europese internetdrukker een loyaliteitsprogramma ingesteld voor de Nederlandse markt. Internationaal verkoopdirecteur Lars Bo Haber Petersen: ‘Wij hoeven niet tussen landen te kiezen en focussen overal in Europa op groei, ook in Nederland.’

Online Print-markt explodeert richting 2025

In West-Europa werd in 2018 19% van al het drukwerk online besteld. In 2025 zal het marktaandeel van internetdrukkers naar verwachting zijn gestegen naar 42%. Verder is "Social Media Print" een opkomende hype. Dat stelde Bernd Zipper, Europa’s belangrijkste expert op het gebied van online print, tijdens het Benelux Online Print Event in de congreszaal van de Antwerpse Zoo. 150 bezoekers kwamen naar dit evenement, georganiseerd door het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC).

Wordt Simian de eerste Landa Nano-locatie in de Benelux?

Simian, moeder van de internetmerken Drukland, Flyerzone en Reclameland wordt in één klap bijna vier keer zo groot. Directeur/eigenaar Wouter Haan laat naast de huidige 10.000 vierkante meter in het Groningse Westerbroek een polder van 25.000 vierkante meter bebouwen. Wat gebeurt daar?

Print.com opent kantoor in België

Print.com heeft een nieuwe vestiging geopend in Wemmel (nabij Brussel). Hiermee wil het bedrijf Frans- én Nederlandssprekende professionals in België optimaal bedienen. ‘Het buitenlandavontuur kan beginnen’, aldus oprichter Marco Aarnink.

Blog

‘Jullie helpen onze branche om zeep!’

De telefoon ging op de redactie van PRINTmatters. Ik nam op. De meneer in kwestie checkte wie hij aan de lijn had en begon met zijn verhaal. Ik vroeg met wie ik het genoegen had. ‘Dat ga ik niet zeggen, want voordat ik het weet word ik genoemd in de media. Dat moet ik niet hebben en daar gaat het mij ook niet om.’