Terug naar overzicht

Dossier - Online Print

Online Print

'De opkomst en groei van internetdrukkers is het gevolg van hun efficiency door het combineren van drukwerkorders. Dat leidt tot scherpe prijzen. Maar nu de online print markt volwassen is geworden, is er meer nodig om als internetdrukker succesvol te zijn.' Dat stelde internetdrukker Marco Aarnink in 2018 in een interview. In dit dossier leest u meerdere interessante interviews en andere artikelen over online print, want hoe opereren in deze dynamische markt de bedrijven die via internet besteld drukwerk leveren? 

Nieuws

Prindustry organiseert kennissessie ‘Klantportal web-to-print’

Softwareontwikkelaar Prindustry organiseert op woensdagochtend 27 november een kennissessie om bedrijven bij te praten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van klantportals die er specifiek zijn voor een gepersonaliseerd proces rondom de inkoop en creatie van printproducten.

Marco Aarnink: tweede crisis dient zich aan

‘Opnieuw ontstaat er flinke overcapaciteit in de grafische markt,’ zegt Print.com-eigenaar Marco Aarnink. ‘Tijdens de crisis waren het vooral offsetdrukkers die daarom omvielen. Nu komen er te veel digitale productiemiddelen, met een nieuwe grafische crisis als mogelijk gevolg.’

Prindustry organiseert relatiedag met web2print sessies

Op 19 september organiseert Prindustry in de Evenementenhal in Gorinchem het Connect Event. Deze informele relatiedag is bedoeld voor iedereen met interesse in online print.

‘Waarom bij online-concullega’s kopen?’

De ‘race tot he bottom’-uitspraak van Drukwerkdeal-directeur Haico Meijerink maakt de tongen los. Fatih Zungur, directeur van The Postermen in Apeldoorn kiest voor specialisatie en vraagt zich af waarom je bij online-concullega’s zou inkopen. Salestrainer Han Verkerk houdt zijn hart vast.

Drukwerkdeal.nl: ‘Race to the bottom is allang gaande’

Haico Meijerink van Drukwerkdeal.nl reageert op de berichtgeving rondom de publicatie Grafimedia in cijfers, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche over 2018. Het beeld van hogere verkoopprijzen en winsten die op peil zijn gebleven, verdient volgens de algemeen directeur van ‘de grootste online drukkerij van de Benelux’ nuancering.

Blog: 'Jullie helpen onze branche om zeep!’

‘PRINTmatters versnelt de neergang van grafische bedrijven door zoveel te schrijven over internetdrukkers’. Dat verwijt kreeg de redactie tijdens een telefoongesprek met een anonieme beller. Wat volgde was een open gesprek van ruim twintig minuten. Wim Danhof schreef er een blog over.

Wifac partner van Cloudprinter

Onlangs is Wifac partner geworden van Cloudprinter, dat samen met Enfocus vraag en aanbod van drukwerk bij elkaar brengt door middel van een intelligent cloudprint-platform. Cloudprinter.com maakt daarvoor gebruik van slimme API's die ontwikkeld zijn voor Enfocus Switch workflows en MIS- en ERP-systemen.

Roland Keppler nieuwe CEO van Onlineprinters

Onlineprinters, een van de grootste onlinedrukkerijen van Europa, wordt vanaf vandaag geleid Roland Keppler (55). Hij zal de internationale groei van de Onlineprinters-groep blijven bespoedigen en de consequente afstemming op de behoeften van de klant verder intensiveren.

Supriseparty bij hoogste punt Simian nieuwbouw

Feest op de bouwplaats van online drukkerij Simian in Westerbroek. Eigenaar Wouter Haan vierde deze week dat het hoogste punt van de nieuwbouw werd bereikt. TV-ster Henny Huisman was ook van de partij. Was dat vanwege de Moppentrommel of de Surpriseparty?

Belangrijkste bevindingen Benelux Online Print Event 2019

Het Benelux Online Print Event werd 9 mei in Antwerpen voor de tweede keer in zijn huidige vorm georganiseerd. PRINTmatters vroeg Jos Steutelings om zijn “key take aways”. Steutelings is directeur van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC), de organisator van het goed bezochte evenement.

Groeibriljant ReclameOnline verbaast signwereld

De opmars van de Vlaamse signmaker ReclameOnline lijkt op een spookje. Franky De Meyer: ‘In september 2013 begon ik in een garage met 0 collega’s en zes orders per dag, niet gehinderd door grafische vakkennis. In maart 2019 verwerkten 38 medewerkers 242 orders. In 2020 wil ik met 50 FTE 400 orders verwerken en all the way internationaal gaan. Om hier te werken moet je groot willen denken. De rest leren wij je bij.’

Verovert Nederlandse franchiseformule Happyprinting de wereld?

De Starbucks op printgebied. Dat moet het Nederlandse Happyprinting worden. Een wereldwijd online printmerk op franchisebasis. Oprichters Jean-Pierre Meijer en Sven Rusticus vertellen over hun internationale avontuur. Ze hebben nu acht franchisenemers -bedrijven met een omzet van 5 tot 50 miljoen euro- van Japan tot Noorwegen. Over een maand gaat de eerste echt live.

Flyeralarm adopteert Jaguar in ARTIS

Flyeralarm heeft een jaguar in ARTIS geadopteerd. 14 mei werd hierop het glas geheven in de Amsterdamse dierentuin. Daarnaast heeft de grote Europese internetdrukker een loyaliteitsprogramma ingesteld voor de Nederlandse markt. Internationaal verkoopdirecteur Lars Bo Haber Petersen: ‘Wij hoeven niet tussen landen te kiezen en focussen overal in Europa op groei, ook in Nederland.’

Online Print-markt explodeert richting 2025

In West-Europa werd in 2018 19% van al het drukwerk online besteld. In 2025 zal het marktaandeel van internetdrukkers naar verwachting zijn gestegen naar 42%. Verder is "Social Media Print" een opkomende hype. Dat stelde Bernd Zipper, Europa’s belangrijkste expert op het gebied van online print, tijdens het Benelux Online Print Event in de congreszaal van de Antwerpse Zoo. 150 bezoekers kwamen naar dit evenement, georganiseerd door het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC).

Wordt Simian de eerste Landa Nano-locatie in de Benelux?

Simian, moeder van de internetmerken Drukland, Flyerzone en Reclameland wordt in één klap bijna vier keer zo groot. Directeur/eigenaar Wouter Haan laat naast de huidige 10.000 vierkante meter in het Groningse Westerbroek een polder van 25.000 vierkante meter bebouwen. Wat gebeurt daar?

Print.com opent kantoor in België

Print.com heeft een nieuwe vestiging geopend in Wemmel (nabij Brussel). Hiermee wil het bedrijf Frans- én Nederlandssprekende professionals in België optimaal bedienen. ‘Het buitenlandavontuur kan beginnen’, aldus oprichter Marco Aarnink.

Tegenvallende resultaten Cimpress

Cimpress-oprichter en algemeen directeur Robert Keane omschrijft de resultaten van Q2 als ‘de slechtste sinds een lange tijd’. Na het recente vertrek van ceo Trynka Shineman staat Keane zelf weer aan het roer.

Control Media groeit snel mee met internetdrukkers

Control Media groeit hard mee met zijn belangrijkste opdrachtgevers: de internetdrukkers. Om in die groei te kunnen voorzien, verhuisde het grafische productiebedrijf van Wildert in België naar een grotere locatie in Etten-Leur. Daar werd ook een nieuwe Heidelberg XL106 8 kleurenpers met LED UV droging neergezet. Gevolg: 50% meer productiecapaciteit en een fors verkorte doorlooptijd.

Print.com als een komeet uit de startblokken

Acht weken na de livegang verwerkte de nieuwe internetdrukker Print.com voor 400 klanten dagelijks 100 tot 150 opdrachten. Opmerkelijk is volgens Aarnink de interesse vanuit de VS en Groot-Brittannië. In de eerste editie van PRINTmatters vertelt oprichter Marco Aarnink alles over de groei van - en zijn ambities met Print.com.

United Print laat inkjet links liggen

De 700 man tellende Duitse internetdrukker United Print werkt 24 uur per dag en zeven dagen per week. Het printpark bestaat uit een batterij grote offsetpersen en elf HP Indigo’s. Er wordt gekeken naar inkjet, maar de kwaliteit is nog ‘te afwijkend’.

Drukwerkdeal geeft gas op productontwikkeling

Creatieve opdrachtgevers hebben een sterke behoefte aan Drukwerkdeal als kennispartner. Dat bleek tijdens het drukbezochte relatie-evenement Print & Inspire op 6 november in De Fabrique in Utrecht.

United Print zoekt partners

Onlangs lanceerde de Duitse internetdrukker United Print een nieuwe website, waarin ook duidelijk wordt aangegeven dat de onderneming internationaal productie- en salespartners zoekt.

Labelprinter Zolemba wil naar 50 miljoen euro omzet

Internetlabeldrukkerij Zolemba in Haaksbergen groeide in een kleine tien jaar naar vijftig man. De helft van het werk komt nu uit het buitenland. Chief Commercial Officer Han Verkerk: ?We gaan voor vijftig miljoen euro omzet. Dat betekent investeren in mensen en apparatuur. En na de zomer beginnen we een Duits kantoor.?

Internationale groeiexplosie voor Helloprint

Helloprint groeit stevig door internationale expansie. De omzet is in amper een jaar verdubbeld en maakt de internetdrukker marktleider in België en top 5 speler in Verenigd Koninkrijk.

Internetdrukker Simian groeit door twintig miljoen euro-grens

Directeur/eigenaar Wouter Haan van Simian ziet zijn business via de internetsites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone alleen maar doorgroeien, ook in het buitenland. Een derde HP Indigo 7500 werd medio 2017 aan de digitale productie toegevoegd, terwijl de in 2016 geplaatste achtkleuren Komori ook al tot de nok toe gevuld was. Een interview.

Blog

‘Jullie helpen onze branche om zeep!’

De telefoon ging op de redactie van PRINTmatters. Ik nam op. De meneer in kwestie checkte wie hij aan de lijn had en begon met zijn verhaal. Ik vroeg met wie ik het genoegen had. ‘Dat ga ik niet zeggen, want voordat ik het weet word ik genoemd in de media. Dat moet ik niet hebben en daar gaat het mij ook niet om.’