Terug naar overzicht

Dossier - Verpakkingsdruk

Verpakkingsdruk

Verpakkingen moeten niet alleen producten beschermen maar ook de waarde van een merk bevestigen en versterken. Door de toenemende mogelijkheden van digitaal drukken kunnen merkhouders ook bij kleinere oplagen prachtige (al dan niet veredelde) bedrukkingen toepassen op verpakkingen, waardoor deze "uit de schappen knallen". In dit dossier een overzicht van deze groeimarkt binnen de grafische sector. Het onderwerp "labels" dat met verpakkingsdruk samenhangt, wordt overigens in een apart dossier behandeld.

Zie je het voor je? Verdwaalde consumenten in een supermarkt met allemaal onbedrukte doosjes en zakjes. Bedrukking van verpakkingen is essentieel en tegelijk een kunst. Vaak zijn het uiterst doordachte en geteste uitingen die schreeuwen om aandacht. Ook dit marktsegment dat grotendeels gebruik maakt van technieken als diepdruk, flexografie en offset ondervindt - zoals hierboven genoemd - de effecten van digitalisering. Daarmee is het efficiënt produceren van kleinere, customized en zelfs gepersonaliseerde oplages binnen handbereik.

Nieuws

Komori geeft sneak preview van Impremia NS40 nano-inkjetpers

Blikvanger tijdens het Autumn Open House 2019 van Komori was 6 en 7 november de NS 40. De Japanse machinebouwer gaf in haar European Development Center in Utrecht een sneak preview van haar eerste vellendrukpers met Landa nanodruk-technologie.

Deel 2: PMI op weg naar digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton - ‘Wij konden niet stilzitten en wachten’

Philip Morris International ziet digital printing en converting van vouwkarton als dé manier om toekomstige generaties rookvrije producten snel op de markt te krijgen. Het bedrijf leidt zelf het innovatietraject op weg naar volledig digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton. In Deel 1 van deze miniserie beschreven we hoe ver het druk- en veredelingsproces is gedigitaliseerd. In Deel 2 volgt een interview met Adreia Fontes, director Printing & Converting.

Deel 1: Philip Morris plaveit de weg naar digitaal bedrukte en veredelde vouwdoosjes

Philip Morris International (PMI) wil haar vouwkartonnen verpakkingen zo snel mogelijk volledig digitaal kunnen bedrukken en veredelen in reële marktomstandigheden. Onder eigen regie en in haar eigen R&D-centrum plaveit het de weg daar naartoe, uiteraard wel in samenwerking met grafische machinepartners. De kleuren worden digitaal gedrukt, terwijl volop wordt geëxperimenteerd met volledig digitale veredeling. Lees hoe deze multinational de grenzen van het digitaal drukken en veredelen van vouwkarton verlegt.

Labelprint24 toont “snelste vouwdoosje ter wereld”

Labelprint24, een Duitse producent van verpakkingsoplossingen, toonde op de FACHPACK onder meer de “digiBOX”, een vouwdoosje voor luxe toepassingen, bijvoorbeeld cosmetica.

Labelexpo: hybride is hot

Vandaag start de Labelexpo in Brussel, een enorme beurs met zo'n 600 standhouders over etikettendruk, print en afwerking. In de vorige week verschenen PRINTmatters is uitgebreid voorbeschouwd. Hierbij een iets verkorte weergave.

Nieuwe Ryobi vijfkleurenpers voor Sanderus

Drukkerij-kartonnage Sanderus in het onder Gent gelegen Oudenaarde installeerde recent een nieuwe RMGT 790ST-5+C+SLD vijfkleurenpers met extra laktoren.

‘Verpakkingen zijn nog leuker dan boeken’

In de grafische industrie en bij uitgevers is de man van bovenstaande uitspraak geen onbekende. Henk Wijmans was de eerste die structureel POD (het printing on demand-concept) toepaste voor boekwerken. Nu duikt hij met MoqOne in de verpakkingen, waarmee POD staat voor packaging on demand.

Kartongroep Van De Velde op overnamepad

De Belgische P. Van De Velde Group in Wetteren bij Gent neemt sectorgenoot FP Packaging uit het nabijgelegen Lokeren over. Het is de zesde overname in korte tijd.

Verpakkingen: miljoenen euro’s van kunststof naar papier en karton

In de Europese markt voor bedrukte verpakkingen zullen structureel tientallen miljoenen euro’s omzet verschuiven van de kunststofindustrie naar de grafische industrie. Oorzaak: nieuwe Europese regelgeving en duurzaamheidstrends die nadelig uitpakken voor kunststoffen. ‘Deze groeimarkt biedt mogelijkheden voor grafische bedrijven’, stelde dagvoorzitter Alex Kunst tijdens een middagcongres in de Amsterdamse locatie van papier- en houtfabrikant Stora Enso.

Overname in het Belgische verpakkingsland

De digitale drukkerij van verpakkingsdoosjes Digilinck uit Deinze bij Gent is overgenomen door het in Gullegem bij Kortrijk gevestigde Accent Etiketten.

Mondiale Inkspiration Award voor Wihabo

Na eerst al een landelijke HP Inkspiration Award te hebben gewonnen, is Wihabo nu ook wereldwijd winnaar geworden met de Tony’s Chocolonely Limited Editions in de categorie Flexible Packaging.  

Verpakkingen en labels domineren Europese drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf.

Grote impact van slimme verpakkingen op consumenten- en koopgedrag

Opvallen in de schappen van deze consumptiemaatschappij is moeilijk. Slimme ondernemers passen high tech verpakking technieken toe om extra interesse van consumenten te trekken. Met de juiste nieuwe technieken maken zelfs nieuwe producten kans om groot te worden. De ‘smart verpakking’ is een van de geheime sleutels hiervoor.

Xeikon: digitale drukoplossing voor sta-zakken

Xeikon heeft recent op zijn Xeikon Café Europe in Antwerpen een oplossing aangekondigd voor het digitaal bedrukken van sta-zakken. Meer flexibiliteit en kortere levertijden zijn het gevolg, volgens Xeikon mét behoud van oppervlakte- en kleurkwaliteit.

Superdroge verpakkingspanter

Flint Group-dochter Xeikon heeft een patent aangevraagd op haar Panther DuraCure UV-droogtechnologie. Deze zorgt voor optimale glanseffecten in alle kleuren bij het rotatief printen van etiketten en flexibele verpakkingen waar witte inkt vaak een rol speelt.

AGI van de Steeg bevestigt groei met nieuwe Heidelberg-pers

AGI van de Steeg, specialist in de productie van luxe verpakkingen, heeft 8 maart haar nieuwe Heidelberg Speedmaster XL 106 officieel in gebruik genomen. Voor de gelegenheid was onder meer Chief Technology Officer Stephan Plenz uit Duitsland naar het bedrijf in Enschede overgekomen.

Verpakkingen: 'Circulariteit zegt nog niets over duurzaamheid'

De verpakkingswereld wordt kritisch gevolgd qua duurzaamheid. Alles lijkt te draaien om gesloten kringlopen. Fout! Circulariteit is géén indicator voor duurzaamheid. Dat stelde Bernd Brandt in zijn presentatie “Food Waste or Packaging Waste - Carbon Footprint of Plastic Food Packaging” tijdens de Packaging Conference 2019. Opmaak van de drie diagrammen: designbureau ArtNu

Met Europese toolbox naar optimale flexodruk

Na drie jaar kennisdeling en samenwerking heeft EFTA Europe 21 februari de Flexo Best Practice Toolbox uitgebracht. In dit e-book wordt van a tot z beschreven en in vele video’s gedemonstreerd wat er komt kijken bij state of the art flexografie, de meest voorkomende druktechniek bij verpakkingen. De toolbox is als instrument voor prestatieverbetering handig voor zowel flexodrukkers als -toeleveranciers.

Verschuivende panelen bij druktechnieken in verpakkingen

In de markt van geprinte verpakkingen verliest de dominante druktechniek flexografie 4,5% marktaandeel tot 2022, terwijl gravure 8% inlevert. Digitaal drukken neemt in 2022 5% van deze markt in beslag. Opmerkelijk is ook de stabiele toekomst voor offsetdrukken in deze markt. Dat blijkt allemaal uit het rapport “European Printed Packaging Trends” van Smithers Pira.

Art Frickus: ‘Verpakking is een (verborgen) business driver’

Verpakkingen spelen een veel bepalender rol bij de aankoop van consumentenproducten dan producenten vermoeden. Zij zouden verpakkingen daarom niet moeten zien als een sluitstuk van productontwikkeling, maar als een business driver. Dat stelde shopdeskundige Art Frickus in zijn presentatie tijdens de Vakdag Print & Sign.

Heidelberg geeft gas in verpakkingsmarkt

Heidelberg gaat nauwer samenwerken met Masterwork Group. De Chinezen nemen ook een aandeel van 8,5 % in de Duitse drukpersenfabrikant.

Flexodruk met offsetkwaliteit

Bobst komt met THQ FlexoCloud voor het bedrukken van golfkartonnen dozen. De kwaliteit van dit systeem is het resultaat van nauwkeurige afstemming van alle parameters en volgens de machinebouwer vergelijkbaar met offset. En dat met ‘gewoon’ CMYK.

TotalPackaging investeert ook in foliedruk

Total Packaging groeit hard. En het investeerde in 2018 ruim vier miljoen euro. Ook voor 2019 staan investeringen op de planning. In februari wordt in de Harderwijkse vestiging een foliedrukmachine geplaatst.

Rutgers steeds groter in vouwkarton

Bij Rutgers Printing & Packaging Solutions in Leiderdorp wordt stevig geïnvesteerd. Tegelijk ontwikkelt de onderneming haar marktpositie via zusterbedrijf UniqueCarton met het online aanbieden van doosjes op maat.

Heidelberg 4.0: digitaal als heilige graal

Door dalende oplages hebben persenbouwers de afgelopen jaren in zwaar weer gezeten. Heidelberg, een van de grootste en bekendste onder hen, weet na een moeilijke periode weer de weg naar boven te vinden. De sleutels tot succes zijn digitale transformatie, technologisch leiderschap en operational excellence.

Opleidingen in de flexodrukindustrie

Nu verpakkingsdruk sterk expandeert, valt het zoeklicht op de flexodruksector. Daarin werken momenteel zo?n 2.000 mensen, maar de vraag groeit. Wat doet de branche om aan die vraag tegemoet te komen? U leest het in dit uitgebreide artikel over de stand van zaken rondom opleidingen in de flexodruk-industrie.

Drukinkt en voedselcontact: hoe gaan zij samen?

Voor voedselverpakkingen geldt boven alles dat ze veilig moeten zijn en de gezondheid van de mens niet mogen schaden. Dit heeft ook consequenties voor het gebruik van drukinkt. Waarschijnlijk komt er zelfs een aparte Europese verordening voor geprinte voedselcontactmaterialen. De ins en outs op een rij.

Geostick maakt persoonlijke krimpsleeve online bestelbaar

Geostick presenteerde op verpakkingsbeurs Empack 2018 in Utrecht diverse label- en verpakkingsoplossingen die inspelen op verpakkingstrends zoals personalisatie, duurzaamheid en "packvertising". Een primeur was de Online Ontwerpen Op maat-toepassing, waarmee consumenten en bedrijven verschillende producten online op maat kunnen laten maken. De eerste implementatie is bij een klant met bier-, wijn- en olijfolieflessen.

ES-droging wint terrein bij verpakkingsdruk

ElektronenStraaldroging op verpakkingsdruk wint terrein. Dat heeft goede redenen die we zo uiteenzetten. Steeds meer persenbouwers komen dan ook met persen die zijn uitgerust met deze techniek, zoals op LabelExpo 2017 nog Uteco met de GAIA: een smalbaan inkjetrotatiepers met EBeam?s elektronenstraal-baandroging.

Don Lowe, ceo van moedermaatschappij Multicopy: 'Veel groei in labels en verpakkingen'

Don Lowe is CEO van Franchise Services Inc. (FSI), de Amerikaanse moedermaatschappij van zes wereldwijd opererende franchiseformules, waaronder Multicopy. Tijdens de Multicopy Conventie op 20 en 21 januari in Vianen sprak PrintMatters met hem.

Whitepaper

De rol van de verpakking bij online kopen

Recent lieten Danaher en zijn dochterbedrijven AVT, Esko, Pantone en X-rite gezamenlijk onderzoek uitvoeren naar wat de koper verwacht van de merkverpakking bij online aankopen.