Terug naar overzicht

Dossier - Verpakkingsdruk

Verpakkingsdruk

Verpakkingen moeten niet alleen producten beschermen maar ook de waarde van een merk bevestigen en versterken. Door de toenemende mogelijkheden van digitaal drukken kunnen merkhouders ook bij kleinere oplagen prachtige (al dan niet veredelde) bedrukkingen toepassen op verpakkingen, waardoor deze "uit de schappen knallen". In dit dossier een overzicht van deze groeimarkt binnen de grafische sector. Het onderwerp "labels" dat met verpakkingsdruk samenhangt, wordt overigens in een apart dossier behandeld.

Zie je het voor je? Verdwaalde consumenten in een supermarkt met allemaal onbedrukte doosjes en zakjes. Bedrukking van verpakkingen is essentieel en tegelijk een kunst. Vaak zijn het uiterst doordachte en geteste uitingen die schreeuwen om aandacht. Ook dit marktsegment dat grotendeels gebruik maakt van technieken als diepdruk, flexografie en offset ondervindt - zoals hierboven genoemd - de effecten van digitalisering. Daarmee is het efficiënt produceren van kleinere, customized en zelfs gepersonaliseerde oplages binnen handbereik.

Nieuws

Rutgers steeds groter in vouwkarton

Bij Rutgers Printing & Packaging Solutions in Leiderdorp wordt stevig geïnvesteerd. Tegelijk ontwikkelt de onderneming haar marktpositie via zusterbedrijf UniqueCarton met het online aanbieden van doosjes op maat.

Heidelberg 4.0: digitaal als heilige graal

Door dalende oplages hebben persenbouwers de afgelopen jaren in zwaar weer gezeten. Heidelberg, een van de grootste en bekendste onder hen, weet na een moeilijke periode weer de weg naar boven te vinden. De sleutels tot succes zijn digitale transformatie, technologisch leiderschap en operational excellence.

Opleidingen in de flexodrukindustrie

Nu verpakkingsdruk sterk expandeert, valt het zoeklicht op de flexodruksector. Daarin werken momenteel zo?n 2.000 mensen, maar de vraag groeit. Wat doet de branche om aan die vraag tegemoet te komen? U leest het in dit uitgebreide artikel over de stand van zaken rondom opleidingen in de flexodruk-industrie.

Drukinkt en voedselcontact: hoe gaan zij samen?

Voor voedselverpakkingen geldt boven alles dat ze veilig moeten zijn en de gezondheid van de mens niet mogen schaden. Dit heeft ook consequenties voor het gebruik van drukinkt. Waarschijnlijk komt er zelfs een aparte Europese verordening voor geprinte voedselcontactmaterialen. De ins en outs op een rij.

Geostick maakt persoonlijke krimpsleeve online bestelbaar

Geostick presenteerde op verpakkingsbeurs Empack 2018 in Utrecht diverse label- en verpakkingsoplossingen die inspelen op verpakkingstrends zoals personalisatie, duurzaamheid en "packvertising". Een primeur was de Online Ontwerpen Op maat-toepassing, waarmee consumenten en bedrijven verschillende producten online op maat kunnen laten maken. De eerste implementatie is bij een klant met bier-, wijn- en olijfolieflessen.

ES-droging wint terrein bij verpakkingsdruk

ElektronenStraaldroging op verpakkingsdruk wint terrein. Dat heeft goede redenen die we zo uiteenzetten. Steeds meer persenbouwers komen dan ook met persen die zijn uitgerust met deze techniek, zoals op LabelExpo 2017 nog Uteco met de GAIA: een smalbaan inkjetrotatiepers met EBeam?s elektronenstraal-baandroging.

Don Lowe, ceo van moedermaatschappij Multicopy: 'Veel groei in labels en verpakkingen'

Don Lowe is CEO van Franchise Services Inc. (FSI), de Amerikaanse moedermaatschappij van zes wereldwijd opererende franchiseformules, waaronder Multicopy. Tijdens de Multicopy Conventie op 20 en 21 januari in Vianen sprak PrintMatters met hem.