Terug naar overzicht

Dossier - Verpakkingsdruk

Verpakkingsdruk

Verpakkingen moeten niet alleen producten beschermen maar ook de waarde van een merk bevestigen en versterken. Door de toenemende mogelijkheden van digitaal drukken kunnen merkhouders ook bij kleinere oplagen prachtige (al dan niet veredelde) bedrukkingen toepassen op verpakkingen, waardoor deze "uit de schappen knallen". In dit dossier een overzicht van deze groeimarkt binnen de grafische sector. Het onderwerp "labels" dat met verpakkingsdruk samenhangt, wordt overigens in een apart dossier behandeld.

Zie je het voor je? Verdwaalde consumenten in een supermarkt met allemaal onbedrukte doosjes en zakjes. Bedrukking van verpakkingen is essentieel en tegelijk een kunst. Vaak zijn het uiterst doordachte en geteste uitingen die schreeuwen om aandacht. Ook dit marktsegment dat grotendeels gebruik maakt van technieken als diepdruk, flexografie en offset ondervindt - zoals hierboven genoemd - de effecten van digitalisering. Daarmee is het efficiënt produceren van kleinere, customized en zelfs gepersonaliseerde oplages binnen handbereik.

Nieuws

Verpakkingen: miljoenen euro’s van kunststof naar papier en karton

In de Europese markt voor bedrukte verpakkingen zullen structureel tientallen miljoenen euro’s omzet verschuiven van de kunststofindustrie naar de grafische industrie. Oorzaak: nieuwe Europese regelgeving en duurzaamheidstrends die nadelig uitpakken voor kunststoffen. ‘Deze groeimarkt biedt mogelijkheden voor grafische bedrijven’, stelde dagvoorzitter Alex Kunst tijdens een middagcongres in de Amsterdamse locatie van papier- en houtfabrikant Stora Enso.

Overname in het Belgische verpakkingsland

De digitale drukkerij van verpakkingsdoosjes Digilinck uit Deinze bij Gent is overgenomen door het in Gullegem bij Kortrijk gevestigde Accent Etiketten.

Verpakkingen en labels domineren Europese drukwerkomzet

De omzet van de Europese grafische sector minus labels en verpakkingen krimpt met 13% tot 2023. In dezelfde periode stijgt in Europa echter de omzet uit bedrukte labels en verpakkingen, met 7%. De markt voor bedrukte verpakkingen en labels vertegenwoordigt zelfs nu al een fors hogere omzet dan de markt voor al het andere grafische drukwerk. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Smithers Pira, in opdracht van Intergraf.

Grote impact van slimme verpakkingen op consumenten- en koopgedrag

Opvallen in de schappen van deze consumptiemaatschappij is moeilijk. Slimme ondernemers passen high tech verpakking technieken toe om extra interesse van consumenten te trekken. Met de juiste nieuwe technieken maken zelfs nieuwe producten kans om groot te worden. De ‘smart verpakking’ is een van de geheime sleutels hiervoor.

Xeikon: digitale drukoplossing voor sta-zakken

Xeikon heeft recent op zijn Xeikon Café Europe in Antwerpen een oplossing aangekondigd voor het digitaal bedrukken van sta-zakken. Meer flexibiliteit en kortere levertijden zijn het gevolg, volgens Xeikon mét behoud van oppervlakte- en kleurkwaliteit.

AGI van de Steeg bevestigt groei met nieuwe Heidelberg-pers

AGI van de Steeg, specialist in de productie van luxe verpakkingen, heeft 8 maart haar nieuwe Heidelberg Speedmaster XL 106 officieel in gebruik genomen. Voor de gelegenheid was onder meer Chief Technology Officer Stephan Plenz uit Duitsland naar het bedrijf in Enschede overgekomen.

Met Europese toolbox naar optimale flexodruk

Na drie jaar kennisdeling en samenwerking heeft EFTA Europe 21 februari de Flexo Best Practice Toolbox uitgebracht. In dit e-book wordt van a tot z beschreven en in vele video’s gedemonstreerd wat er komt kijken bij state of the art flexografie, de meest voorkomende druktechniek bij verpakkingen. De toolbox is als instrument voor prestatieverbetering handig voor zowel flexodrukkers als -toeleveranciers.

Heidelberg geeft gas in verpakkingsmarkt

Heidelberg gaat nauwer samenwerken met Masterwork Group. De Chinezen nemen ook een aandeel van 8,5 % in de Duitse drukpersenfabrikant.

Flexodruk met offsetkwaliteit

Bobst komt met THQ FlexoCloud voor het bedrukken van golfkartonnen dozen. De kwaliteit van dit systeem is het resultaat van nauwkeurige afstemming van alle parameters en volgens de machinebouwer vergelijkbaar met offset. En dat met ‘gewoon’ CMYK.

TotalPackaging investeert ook in foliedruk

Total Packaging groeit hard. En het investeerde in 2018 ruim vier miljoen euro. Ook voor 2019 staan investeringen op de planning. In februari wordt in de Harderwijkse vestiging een foliedrukmachine geplaatst.