Terug naar overzicht

Dossier - Interviews met brancheprominenten

Interviews met brancheprominenten

In dit dossier vind u een selectie van interviews die de redactie sinds 2017 voerde in de branche. Ze zijn eerder verschenen in onze printuitgave en in de meeste gevallen alleen beschikbaar voor abonnees. U leest hoe directeuren en andere beslissers van drukkerijen en toeleveranciers, maar ook van uitgeverijen en andere printafnemers, denken over de mogelijkheden van print. Daarnaast spreken topontwerpers zich uit. Wat blijkt? Print is niet dood, maar een "Sunrise Industry"!

Of het nu gaat om de visie van de topman van het grootste mediaconcern van de lage landen, of om trendsettende innovaties van vooruitstrevende grafische bedrijven: in deze rubriek leest u interviews die uw blikveld verruimen. De ene keer gaat het over prachtig gekleurde boeken door een combinatie van een aangepaste druktechniek en nieuwe inkten. Een andere keer over waarom juist Print bij een iconisch tijdschrift als Vogue voor inkomstengroei zorgt. De ene keer is een mediatycoon van een bedrijf met 1,5 miljard euro omzet aan het woord die uitlegt waarom dagbladen (ook) in hun digitale producties geen personalisatie moeten toepassen. In andere interviews praten we met de Willie Wortels van kleinere drukkerijen of signbedrijven die in niches van niches technieken ontwikkelen of verfijnen, die leiden tot opzienbarende resultaten. Uit dit dossier wordt bij uitstek duidelijk dat de printsector bruist dankzij de ondernemerszin en het vernuft van mensen die hun nek uitsteken. Daarbij hebben wij ook oog voor de ontwerpwereld, want creatie staat aan het begin van alles wat bedrukt en uitgegeven wordt.

Nieuws

Print.com als een komeet uit de startblokken

Acht weken na de livegang verwerkte de nieuwe internetdrukker Print.com voor 400 klanten dagelijks 100 tot 150 opdrachten. Opmerkelijk is volgens Aarnink de interesse vanuit de VS en Groot-Brittanniƫ. In de eerste editie van PRINTmatters vertelt oprichter Marco Aarnink alles over de groei van - en zijn ambities met Print.com.

Directeur BDUmedia: 'Het produceren van content is geen core business meer'

Met de aankoop van de HMC-huis-aan-huis bladen van de Telegraaf Media Groep verdubbelde BDUmedia haar positie in lokale media. De productie verloopt bijzonder efficiƫnt, met een geautomatiseerde layout en de inzet van "contentregisseurs" in combinatie met freelance journalisten. Directeur Klein Wolterink: "Het produceren van content is geen core business meer".

Drukkerij robstolk scoort met nieuw kleurproduct: Extended Full Colour

?Als drukker wil je je onderscheiden?, zegt Freek Kuin, creatief directeur van robstolk in Amsterdam. 'Wij doen het door te innoveren, zodat we steeds een nieuwe kwaliteitsslag kunnen maken.' Met Extended Full Colour heeft robstolk een product in huis waarmee op ongestreken papier een intense kleurkracht gerealiseerd wordt. Ontwerpers en uitgevers lopen ermee weg.

Henk Haaima: 'Designers moeten technologie doorgronden'

Hij is creative director van digital agency Mirabeau. Maar ook: mede-initiatiefnemer van de masteropleiding voor digital designers, lid van de vakjury van Dutch Digital Design, lid van de designjury van de DDW en bedenker van het eenmanstijdschrift 'Dynamic Design'. Een portret.

Hoe MultiPress de slaapkamer binnendringt

Al twee decennia wordt MultiPress in de grafische branche gebruikt om processen te automatiseren. 'De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op,' aldus Dirk Deroo, ceo van Dataline Solutions. 'Vandaar dat we in 2017 met versie 5.0 komen. De allernieuwste tools leveren managers realtime alle belangrijke informatie.'

Don Lowe, ceo van moedermaatschappij Multicopy: 'Veel groei in labels en verpakkingen'

Don Lowe is CEO van Franchise Services Inc. (FSI), de Amerikaanse moedermaatschappij van zes wereldwijd opererende franchiseformules, waaronder Multicopy. Tijdens de Multicopy Conventie op 20 en 21 januari in Vianen sprak PrintMatters met hem.

Marco Aarnink komt met Print.com: lukt zoiets een tweede keer?

Maagdenburgstraat 24 in Deventer, het voormalige pand van het ooit door Marco Aarnink opgestarte Drukwerkdeal. Start-up-sfeer. Aarnink begint opnieuw. Nu met de internationale naam Print.com. De lat ligt hoog, weet hij. En iedereen kijkt mee. Beleving wordt de onderscheidende internationale positionering, gericht op de groep kleine tot middelgrote ondernemers die print nu nog niet via internet bestelt.

Karin Swerink, hoofdredacteur Vogue: 'Hoe meer print, hoe meer winst'

'In 2012 kwam een droom uit: Vogue lanceren in Nederland, aldus hoofdredacteur Karin Swerink. 'Sinds die lancering is Vogue Nederland een groot succes. En hoe meer print we maken, hoe succesvoller we zijn.'

Christian van Thillo, ceo De Persgroep: 'Zestig procent van onze winst komt uit kranten'

'Als mensen zeggen; Van Thillo je bent conservatief, je hebt nog te veel papier. Dan zeg ik: het zal mij een worst wezen. We kiezen voor de meest aangename wijze voor onze lezers, kijkers en luisteraars. Vaak is dat print.'

'HP is de grootste start-up ter wereld'

In 2016 was HP de grootste exposant op de Drupa, vers losgekoppeld van Hewlett Packard Company. Managing director Rob Idink van HP Nederland vertelt enthousiast over het loskoppelen, de transformatiereis en de groei van print in het enorme HP-portfolio.