Terug naar overzicht

Dossier - Sign

Sign

De sign-sector groeit in ijltempo. Dat heeft alles te maken met de digital printing revolutie. Deze maakt het mogelijk dat een toenemend aantal substraten met steeds nieuwere, betere digitale technieken kan worden bedrukt. Minimale afnames spelen geen rol, zoals dat wel het geval is bij offset.

Het begrip sign staat voor een enorme en heel diverse markt. Terwijl de een denkt aan buitenreclame, ziet de ander meteen mooi geprinte T-shirts voor zich. De soorten materiaal en de productiemethoden zijn daarmee zeer uiteenlopend. De markt maakt een stevige transitie door met dank aan de digitale productiemiddelen. Waarom zouden consumenten de kinderkamer niet opleuken met gepersonaliseerd behang? En om nog een voorbeeld te geven: in retail speelt sign altijd al een belangrijke rol. De stenen muur bij de slager omtoveren tot een houten wand is nu een eitje. Franchiseketens realiseren winkelpakketten helemaal op maat van juist die ene vestiging. Fascinerend, wat een kansen.

Nieuws

Hillenaar Outdoor breidt uit met Venster Billboards

Hillenaar Outdoor kondigt opnieuw uitbreiding aan. De buitenreclame onderneming exploiteert vanaf augustus 2019 vijftien Venster Billboards in Zoetermeer en vier in Leiderdorp.

Open Huis: Blomsma Groep bestaat 40 jaar

Om het 40-jarig bestaan te vieren, organiseert de Blomsma Groep in Zoetermeer op 27 september een Open Huis met een sprekersprogramma.

swissQprint geeft live demonstraties op de Fachpack 2019

swissQprint, de Zwitserse fabrikant van grootformaatprinters, verzorgt live demo’s tijdens de Fachpack 2019 die van 24 tot en met 26 september plaatsvindt in Neurenberg. En zoals vaker komt de kwaliteitsvergelijking met offset aan de orde. Al blijft de spreker anoniem.

Epson SureColor voor C&T Reclame

C&T Reclame in Nieuw Vennep heeft bij Nautasign een Epson SureColor SC-S40600 aangeschaft.

Promosign investeert in hybride 3,2m LED UV printer van Agfa

Het in Arnhem gevestigde Promosign heeft onlangs een Agfa Anapurna H3200i LED UV printer aangeschaft. De uitbreiding van het machinepark was nodig door een stevige groei in het signprintwerk.

Zevende Avery Dennison ‘Wrap like a King’-competitie van start

De zevende editie van de jaarlijkse Wrap Like a King-competitie van Avery Dennison is van start gegaan. Inschrijven kan tot 30 augustus.

Groeibriljant ReclameOnline verbaast signwereld

De opmars van de Vlaamse signmaker ReclameOnline lijkt op een spookje. Franky De Meyer: ‘In september 2013 begon ik in een garage met 0 collega’s en zes orders per dag, niet gehinderd door grafische vakkennis. In maart 2019 verwerkten 38 medewerkers 242 orders. In 2020 wil ik met 50 FTE 400 orders verwerken en all the way internationaal gaan. Om hier te werken moet je groot willen denken. De rest leren wij je bij.’

VAN AS bouwt specialisme in point-of-sale materiaal uit

Bij VAN AS in Oud-Beijerland is recent een MK Easymatrix 106 CS stansmachine geïnstalleerd. Een primeur: VAN AS is het eerste bedrijf in Nederland waar de Easymatrix in productie ging.

Promic gekocht door het Amerikaanse Sign-Zone LLC

Promic Display Systems in Nederweert is overgenomen door het Amerikaanse Sign-Zone LLC met hoofdvestiging in Minneapolis. Promic blijft onder eigen naam opereren.

Nieuw: slimme wegwijzers voor slimme steden

Het zou maar zo kunnen dat onze binnensteden en grote evenementen over vijf jaar volhangen met slimme, met internet verbonden, bewegende informatie- en wegwijzers. Met dank aan fabrikant Charvet Media uit Lyon en de Belgische startup iArrow uit Oostende.

Terugblik Sign & Digital UK 2019

Op de met 185 stands bezette “Sign & Digital UK 2019” werden nieuwe groot formaat - en andere machines voor de productie van signtoepassingen gepresenteerd. Printweek publiceerde een interessant artikel over deze drukbezochte beurs, die begin april plaatsvond in Birmingham. PRINTmatters vat de essentie samen.

Sign: ATC Groupe biedt inspiratie tijdens Fespa-reis

Vijftien Nederlandse ondernemers uit de Sign-industrie én PRINTmatters namen 18 en 19 maart deel aan een Fespa-innovatiereis naar Lyon, van oudsher de zijde- en zeefdrukstad van Frankrijk. Eén van de bezochte bedrijven was ATC, een signbedrijf dat het experiment omarmt, vanuit een streven naar onderscheidend vermogen. Een verslag.

Flatbed-primeur bij Andi

Andi Smart Print Solutions heeft als eerste printbedrijf in Nederland en Europa de Océ Arizona 1380GT flatbed-printer, inclusief roll media optie, geïnstalleerd.

Print & Sign innovaties

Sign ontwikkelt zich sterk in de breedte. De tijd dat de uitingen alleen promotie tot doel hadden ligt achter ons. Jordy de Jong, Customer Success & Event Manager bij Probo.nl vertelde er over op de Vakdag Print & Sign 2019.

Kampert Nauta en Print.com nemen TMB Print & Sign over

Per 1 januari 2019 wordt met terugwerkende kracht het grafische fullservice-bedrijf TMB Print & Sign door Print.com en Kampert-Nauta overgenomen. Dat maakte Marco Aarnink, directeur van Print.com zojuist bekend tijdens de drukbezochte Vakdag Print & Sign van het vakblad PRINTmatters.

Van stickerhobby tot serieuze sign-business

“Let’s stick together”: zo luidt de parallelsessie die Tinus Kouwenberg 6 februari houdt tijdens de Vakdag Print & Sign. Deze ras-ondernemer bouwde zijn passie “stickeren” uit tot een creatieve signbusiness. Met zijn Eindhovense onderneming StickerCompany geeft hij onder meer auto’s en winkelpanden een ander aanzien.

Fespa 2019 belooft 'explosie van mogelijkheden'

Het aftellen naar het vierdaagse sign-event Fespa 2019 in München is begonnen nu de wereldwijde grootformaat print-expo haar nieuwe branding en slogan onthult.

Hillenaar over out-of-home reclame: 'Analoog blijft nog lang heel groot'

Jeroen Hillenaar ziet "print" nog lang domineren in out-of-home reclame, hoewel hij "digitaal" uiteindelijk snel ziet groeien. Dat vertelt de ceo en oprichter van het snelgroeiende Hillenaar Outdoor: ‘De grote buitenreclame-exploitanten zijn een beetje ingeslapen.’

Van As kiest voor MultiPress

Recent heeft Van As aan Dataline de opdracht verstrekt om MultiPress te implementeren. Zowel de vestigingen in Oud-Beijerland als die in Amsterdam gaan het ERP/MIS gebruiken.

Print in de verdrukking door beeldschermen

In de openbare ruimte en gebouwen treffen we steeds meer digitale beeldschermen en projectoren aan voor het weergeven van reclame of informatie. Er hoort het Engelstalige jargon bij zoals digital signage, narrow casting, way finding en crowd control. Herman Hartman bezocht ISE, een internationale beurs op het gebied van audiovisuele middelen. Een overzicht van de ontwikkelingen.

Sign: Axent Reclame zoekt het in complexe projecten

Extreme flexibeliteit vindt Directeur Bert Verhoek de kernwaarde van zijn bedrijf. 'Waar anderen zeggen dat iets niet kan, vinden wij altijd wel een manier om een opdracht voor elkaar te krijgen. Het is voor ons als signbedrijf de manier om ons te positioneren ten opzichte van de opkomende concurrentie van drukkerijen.'

Probo breekt uit naar nieuwe markten

15 juni organiseerde Probo zijn eigen festival. Daar maakte de printleverancier voor resellers bekend papier aan het digitale drukassortiment toe te voegen. Ook werd uitgepakt met innovaties als egaliserend behang en Motiflow, dat de groeimarkt van gepersonaliseerde decoratieve interieurprints bedient. Bijna duizend mensen reisden voor dit sign- en digitale printfeestje af naar Dokkum.

Fespa 2017: Vervagende grenzen tussen Print en Sign

De Fespa-organisatie had in 2017 alle hallen van de beurs in Hamburg nodig om de exposanten te huisvesten. Steeds meer leveranciers hebben vertrouwen in de uitdijende markten van grootformaat print en sign. Print en Sign groeien dan ook naar elkaar toe. Een overzicht van de belangrijkste innovaties.

Het recept voor de beste voertuigwrap

Buitenreclame door middel van het wrappen van voertuigen. Een mooie vorm van sign.