Terug naar overzicht

Dossier - Digitaal drukken

Digitaal drukken

De klassieke offsetwereld werkt via continue innovaties toe naar steeds meer efficiency en steeds meer verfijnde druktechnieken. Ondertussen is op het gebied van digitaal drukken niets minder dan een revolutie gaande. Digitaal drukken wordt door een constante stroom aan innovaties voor steeds meer toepassingsgebieden interessant.

Eén van de meest spectaculaire ontwikkelingen in ‘print’ is de digitalisering van het productieproces. Om te beginnen is het hele voortraject van ontwerp tot aan het reproductieproces gedigitaliseerd. De extra’s daarin, zoals verwerking van individuele data, maakt het helemaal spannend. Waar de believers in de onverslaanbare kwaliteit van offset zelf eerst nog wat denigrerend spraken over printjes, omarmt intussen de hele wereld het printen, oftewel het digitale drukken. Er kan nu in hoge kwaliteit zonodig gepersonaliseerd gedrukt worden, in vellen en rotatie. De ingenieurs zitten niet stil. Wat startte in het segment van het ‘gewone’ drukwerk, breidde zich vervolgens uit naar printen van reclame-uitingen als banners. En nu is de verpakkingsbranche aan de beurt. Enorme ‘printers’ van wel 30 meter lengte kunnen zelfs golfkarton voorzien van zonodig geïndividualiseerd beeld. En die ontwikkeling staat niet stil. Heerlijk, bijna alles lijkt te kunnen. Deze ontwikkeling is een goudmijn voor brandmanagers en marketeers en natuurlijk voor de ondernemingen die investeren in deze "revolutie".

Nieuws

Inkjet conferentie in Düsseldorf

Op 29 en 30 oktober vindt in het Crown Plaza Düsseldorf de jaarlijkse inkjet conferentie TheIJC.com plaats.

Heidelberg versnelt de digitale transformatie

Tijdens de vorige week gehouden jaarvergadering over het boekjaar 2018/2019 van Heidelberger Druckmaschinen AG bleken de cijfers positief. Er wordt ingezet op versnelling van de digitale transformatie, de verdere uitbouw van abonnementenmodellen. De vergadering koos de Chinese Li Li in de Raad van Commissarissen.

KM-1 inkjet-pers scoort ‘s werelds eerste FOGRA53-certificering

Konica Minolta is de eerste leverancier van productieprinters en wereldwijde oplossingen die de FOGRA53-profielcertificering behaalt.

Promosign investeert in hybride 3,2m LED UV printer van Agfa

Het in Arnhem gevestigde Promosign heeft onlangs een Agfa Anapurna H3200i LED UV printer aangeschaft. De uitbreiding van het machinepark was nodig door een stevige groei in het signprintwerk.

Lang zal de printkop leven

Graham Tweedale, coo bij Xaar, liet een partijtje gebakjes aanrukken. Er was tenslotte een feestje te vieren. De printkoppenmaker in Cambridge vierde de twintigste verjaardag van een inkjet printkop; de Xaar 128.

De Digitale Drukker investeert in Xerox Iridesse

De Digitale Drukker in Eindhoven investeert stevig in de toekomst en richt zich daarbij op bijzonder digitaal drukwerk. Eén van de recente investeringen betreft de aanschaf van een Xerox Iridesse, een pers die in één drukgang zes kleuren drukt.

Wihabo vervangt HP Indigo’s

Wihabo installeert deze maand twee nieuwe HP Indigo 7900 Digital Presses. Die vervangen de twee 7600’s, die zes jaar dienst hebben gedaan. Directeur Joris Bosch: ‘Ook met deze nieuwe machines kunnen we weer inline boekjes produceren in combinatie met onze CP Bourg en natuurlijk is ook het drukken met witte en fluor inkten mogelijk.’

Landa krijgt momentum

Landa begint wereldwijd langzamerhand voet aan de grond te krijgen met zijn nanografische drukpersen. De afgelopen weken waren er diverse Open Huis-evenementen bij klanten en zijn er ook weer nieuwe persen verkocht.

Xerox introduceert de Baltoro HF Inkjet Pers

Xerox kondigt de Xerox BaltoroTM HF Inkjet Pers aan, een losblad productiepers die het mogelijk maakt hoogvolume, transactioneel werk te printen. Ook direct mail campagnes en catalogi die een hoge kwaliteit vereisen, behoren tot de mogelijkheden die deze productieve pers aan kan.

Mondiale Inkspiration Award voor Wihabo

Na eerst al een landelijke HP Inkspiration Award te hebben gewonnen, is Wihabo nu ook wereldwijd winnaar geworden met de Tony’s Chocolonely Limited Editions in de categorie Flexible Packaging.  

Veel belangstelling Scodix Open Huis bij Wihabo

Vanuit het hele land waren er collega verpakkings- en planodrukkers naar Geffen gekomen voor het Scodix Open Huis dat onlangs bij Wihabo gehouden werd. Daar werden alle ‘ins & outs’ over digitale drukwerkveredeling met de Scodix Ultra2 Pro verteld.

Xeikon: digitale drukoplossing voor sta-zakken

Xeikon heeft recent op zijn Xeikon Café Europe in Antwerpen een oplossing aangekondigd voor het digitaal bedrukken van sta-zakken. Meer flexibiliteit en kortere levertijden zijn het gevolg, volgens Xeikon mét behoud van oppervlakte- en kleurkwaliteit.

Superdroge verpakkingspanter

Flint Group-dochter Xeikon heeft een patent aangevraagd op haar Panther DuraCure UV-droogtechnologie. Deze zorgt voor optimale glanseffecten in alle kleuren bij het rotatief printen van etiketten en flexibele verpakkingen waar witte inkt vaak een rol speelt.

Canon Duitsland verkoopt dochterbedrijven

Canon Deutschland GmbH heeft vorige week bekend gemaakt twee printservicebedrijven, waaronder Business Services en University Services, te hebben verkocht aan investeerder ASC Investment Sarl. In totaal gaat het om 45 vestigingen met zo’n 300 medewerkers.

Eerste Ricoh voor Intermail

Intermail heeft een Ricoh Pro C9110 geïnstalleerd. ‘Onze eerste’, zegt directeur Jeroen Rothert. ‘Onze andere losbladprinters zijn van een ander merk. Niet dat die niet voldoen, maar we waren toe aan iets nieuws en zijn blanco het investeringstraject ingegaan. Waarin Ricoh uitblonk was de servicegerichtheid en het proactief meedenken. Dat heeft voor een belangrijk deel onze keuze bepaald. Uiteraard naast de afdrukkwaliteit, want die moet top zijn.’

Wihabo investeert in digitaal rillen en laserstansen

In september 2018 organiseerde Wihabo samen met Highcon een evenement in de Geffense grafimedia onderneming. De investering in de digitale ril- en laserstanskunsten van de Israëlische machine maakt daar de digitale cirkel rond.

Digitaal spotvernissen bij Colorspace

Colorspace gebruikt als eerste drukkerij in Nederland de MGI Jetvarnish 3DS met Ifoil-S van Konica Minolta. Dit systeem voorziet drukwerk van een voelbare, digitale UV-spotvernis en optioneel foliedruk met preeg-effect.

DJM werkt aan Inkjet op lichtsnelheid

Hybride persen (offset-, flexo-, diep- en zeefdruk) met inlijn inkjetprinten kunnen de toekomst van verpakkingsdruk, commercieel drukwerk en meer veranderen. Vooralsnog heeft inkjet-imprinten op volle snelheid met 100% registerhandhaving echter veel haken en ogen. DJM uit Harderwijk werkt met "Photonic driven inkjet" aan een oplossing.

Rob Idink: 'HP is de grootste start-up ter wereld'

Twee jaar terug was HP de grootste exposant op Drupa, vers losgekoppeld van Hewlett Packard Company. Rob Idink is managing director van HP Nederland. Hij vertelt enthousiast over het loskoppelen, de transformatiereis en de groei van print in het enorme HP-portfolio.

Fespa 2017: Vervagende grenzen tussen Print en Sign

De Fespa-organisatie had in 2017 alle hallen van de beurs in Hamburg nodig om de exposanten te huisvesten. Steeds meer leveranciers hebben vertrouwen in de uitdijende markten van grootformaat print en sign. Print en Sign groeien dan ook naar elkaar toe. Een overzicht van de belangrijkste innovaties.

Kunstenaars ontdekken digitaal printen

De opkomst en ontwikkeling van digitale druktechnieken zorgen voor steeds meer toepassingen. In deze groeiende markt is het de kunst om een veelbelovende niche te vinden. Zo zet Sync uit Kerkrade zijn machines en kennis in om kunstenaars en fotografen te bedienen via 'Wij printen kunst'.

Whitepaper

Nanografisch drukken, hoe werkt het?

Op Drupa 2012 lanceerde printpionier Benny Landa de compleet nieuwe nanographic printing-techniek. Die zou binnen twee jaar op de markt zijn, maar pas nu worden de eerste persen commercieel uitgeleverd. Wie inmiddels vergeten is wat nanografie ook al weer is, kan het hier nog eens rustig nalezen.