Abonneren  Inloggen

Antalis zet transformatie door

3 oktober 2019

Antalis publiceert binnenkort haar eerste halfjaarcijfers. De voorlopige bedrijfsresultaten laten een brutomargestijging zien in de verpakkings- en visuele communicatie-activiteiten en zet de transformatie van het bedrijfsmodel in deze richting dan ook door. De dalende volumes op de papiermarkt hebben impact op de papierverkopen van de groep.

Uit het persbericht
De verwachting is dat de groep een omzet zal genereren van ongeveer € 1.072 miljoen, 5,6% daling ten opzichte van de eerste helft van 2018 (-9,0% zoals gerapporteerd) en EBITDA ongeveer 30 miljoen euro (36 miljoen euro gepubliceerd in de eerste helft van 2018), wat neerkomt op een EBITDA-marge van 2,8%. De resultaten weerspiegelen een volumedaling in de Europese papiermarkt. Daarnaast had de groep te maken met verstoringen in de levering van grafisch en recycled papier door het wegvallen van de leverancier Arjowiggins Graphic. Antalis heeft voor haar klanten de continuïteit van de inkoop van creative papers van Arjowiggins kunnen waarborgen en voor recycled papier is een alternatieve leverancier gevonden.
De activiteiten in de packaging en visuele communicatie blijven nog steeds groeien en laten een brutomargestijging zien van 2 procentpunten ten opzichte van de eerste helft van 2018. In packaging is een nieuwe verkoopbenadering gelanceerd die zich richt op de specifieke behoeften van klanten. In 2017 lanceerde Antalis de Antalis Interior Design Award een internationale wedstrijd waarbij de ontwikkeling van digitale printtechnologieën wordt ondersteund. Een nieuwe editie van deze wedstrijd gaat op 1 oktober a.s. van start.
Antalis boekt vooruitgang bij het zoeken naar een nieuwe aandeelhoudersstructuur en zal de markt informeren zodra deze in staat is specifieke en definitieve vooruitgang aan te kondigen. Ondertussen blijft de groep innoveren in haar producten en services.

Groei in e-commerce & digitalisering
Stéphane Courtot, Managing director Benelux, Western Europe & Asia: “Op 9 september 2019 lanceerde Antalis Benelux een nieuwe e-commercesite en zet in op digitale transformatie. Naast een nieuw uiterlijk heeft de nieuwe webshop een betere gebruikerservaring en door de geoptimaliseerde inhoud is deze erg gebruiksvriendelijk. Voor 2020 zijn er nieuwe functionaliteiten gepland in de webshop zoals online betalen voor prospects. Met de investering in marketing automation kan Antalis haar klanten in de toekomst nog beter van dienst zijn. Deze digitale ontwikkelingen vormen de basis van de groeistrategie van Antalis”.