Abonneren  Inloggen

Geen IKEA-gids meer in de bus

24 juli 2019

‘Jammer hoor,’ was het commentaar vanmorgen op radio Noord Holland als reactie op het besluit van IKEA om de gids in Nederland niet meer bij mensen thuis te bezorgen.

Het zou zo maar kunnen dat dat de mening is van een groot deel van de 5,7 miljoen huishoudens waar de gids tot dit jaar op de mat viel. Maar helaas, IKEA houdt er mee op. De gids wordt in Nederland alleen nog beschikbaar gesteld aan mensen die het online bestellen of in de vestiging ophalen. Rond Delft wordt een test gedaan door wel ruim 50.000 gidsen te verspreiden om te kunnen vaststellen of er significante verschillen zijn in respons. In Groot-Brittannië deed IKEA afgelopen jaar onderzoek naar de effecten van het vervangen van de gedrukte catalogus door een digitale versie. Van negatieve gevolgen voor de omzet was geen sprake, zegt het winkelconcern.

‘De afgelopen jaren hebben we het gebruik en bereik van de digitale catalogus enorm zien groeien,’ zegt Shirley Jones, commercial manager van IKEA Retail Nederland op rtlnieuws.nl. ‘Bovendien weten we dat verreweg de meeste klanten zich eerst oriënteren op IKEA.nl en via onze andere digitale kanalen, voordat zij een van onze winkels bezoeken of online bij ons shoppen. We zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm.’ Begin deze maand presenteerde de winkelketen een nieuwe app, een vervanging van de bestaande IKEA Store App. Klanten in Nederland en Frankrijk zijn als eersten in de gelegenheid bepaalde nieuwe functies uit te proberen.

In Nederland viel de catalogus al vele jaren in augustus bij de mensen op de mat. De totale wereldwijde oplage was tot vorig jaar iets boven de 200 miljoen exemplaren. Dat gebeurt in 35 talen en in 52 landen. In Nederland vielen er vorig jaar 5,7 miljoen exemplaren van 328 pagina’s op de mat.