Abonneren  Inloggen

Heidelberg wil de Amazon van de grafische industrie worden

7 juni 2019

Heidelberg wil de digitale transformatie versnellen. Het bedrijf verwacht minder afhankelijk te worden van cyclische schommelingen, vooral als gevolg van de groeiende contractactiviteiten (inclusief abonnementsmodel). Voor Drupa 2020 kondigde Heidelberg CEO Rainer Hundsdörfer de bouw aan van ‘een digitaal ecosysteem van de gedrukte media-industrie’. De naam van het nieuwe platform is Hei.OS.

Heidelberg blijft haar abonnementaanbod uitbreiden. In aanvulling op het totale pakket van apparatuur, diensten, verbruiksgoederen en software op basis van contract, wordt het in de toekomst mogelijk om individuele componenten van dit aanbod voor een bepaalde tijd te contracteren. Dit biedt klanten de mogelijkheid om geleidelijk gebruikservicemodellen in te voeren. Op de middellange termijn moet ongeveer een derde van de totale inkomsten van Heidelberg worden gegenereerd door de contractbusiness.

Heidelberg werkt ook aan een industrieplatform genaamd Hei.OS. In de toekomst moeten drukkerijen hun behoeften aan softwaretoepassingen of verbruiksartikelen automatisch kunnen ontvangen. Heidelberg wil ‘alle processen rond de machines digitaliseren’. ‘Dit werkt als we alle partners op het platform verzamelen,’ zegt Hundsdörfer. Met andere woorden: Heidelberg wil op dit platform bijvoorbeeld ook inktproducenten en plaatleveranciers bijeenbrengen. Daarover is de CEO van Heidelberg duidelijk: ‘We willen de Amazon van de printmedia-industrie worden.’

Als gevolg van de opvoering van de digitale portefeuille van Heidelberg, is het bedrijf van plan om de verkoop van verbruiksgoederen aanzienlijk te verhogen en daarmee de pure machinebusiness te overtreffen. De digitale drukkerijsector moet ook worden uitgebreid. Hoewel Heidelberg nu zegt dat men bij de ontwikkelingen op het gebied van digitaal printen te maken heeft ‘met een conservatievere aanloop dan oorspronkelijk gepland’, is de verwachting dat het blijft groeien.