Abonneren  Inloggen

Dertig miljoen folders minder

15 januari 2019

Het Franse Monoprix, een supermarktketen, meldt dat het stopt met communiceren via de papieren folder. Klantcommunicatie gaat voortaan digitaal.

Als argument komt de keten, dochter van de groep Casino, met de wens om de ecologische voetafdruk te verlagen. Monoprix meldt dat het de onderneming hierbij gaat om bosbehoud, vermindering van waterverbruik, transport en CO2-uitstoot. Daarbij verwijst de keten naar een studie van Human & Green Consultants, waaruit blijkt dat de ecologische impact van een digitale folder 14 keer lager zou zijn dan die van papier. Monoprix verspreidde op jaarbasis zo’n dertig miljoen folders/brochures dat een gewicht van 2400 ton papier vertegenwoordigt. In Frankrijk worden volgens bericht op entreprise.monoprix.fr. per jaar meer dan twintig miljard papieren catalogi, brochures en reclamefolders verspreid door winkelketens.
PRINTmatters tekent bij dit bericht aan dat er vanuit de grafische en papierbranches uiteraard discussie is over termen als ‘bosbehoud’ en definiëring er van. Daarnaast zal de tijd uitwijzen of dit commercieel een geslaagde actie is. De folder staat bekend als traffic-generator. In Nederland was het Hudson’s Bay dat startte met werving zonder papier, maar kwam daar vorig jaar op terug.